Chyba żaden z dwójki przyjaciół z Melbourne, którzy w 2003 roku wpadli na pomysł namówienia znajomych do zapuszczenia wąsów, nie przypuszczał, jak ogromny ruch zapoczątkują. Już trzy lata później założona przez nich Fundacja Movember uzyskała status oficjalnej organizacji charytatywnej w Australii. Jej wpływ objął praktycznie cały świat, a idee związane z męskim zdrowiem rokrocznie przyciągają coraz więcej ludzi. Jak to się jednak stało? I co wpływa na popularność ruchu?
Najlepszą motywacją często okazuje się rywalizacja, mówi się zresztą, że chęć współzawodnictwa to typowo męska cecha. Na pewno chęć wygranej i możliwość konkurencji sprawia, że staramy się bardziej i dajemy z siebie więcej. Podobna zasada przyświecała akcji Movember w jej początkach. A jak najlepiej namówić do zrobienia czegoś? Oczywiście zasugerować, że druga strona absolutnie się tego nie podejmie. Dlatego też pierwsza akcja odbyła się pod hasłem „Are you man enough to be my man?”. Wówczas zgłosiło się 30 mężczyzn chętnych wziąć udział w wyzwaniu zapuszczania wąsów. Zbierali w ten sposób fundusze na rzecz Prostate Cancer Foundation of Australia.
Widoczny znaczy zauważalny?
Kiedy coś się zmienia w naszym otoczeniu, łatwo to zauważamy, podobnie jest ze zmianami w wyglądzie otaczających nas ludzi. Zawsze perfekcyjnie ogolony kolega z pracy zaczyna nagle wyglądać inaczej, a kumpel z bujną brodą nagle ją goli, to wszystko na rzecz bardziej lub mniej fantazyjnego wąsa. Co robisz kiedy zdajesz sobie sprawę z tych zmian? W wielu przypadkach odpowiedzią będzie zapewne: pytam. Jest to doskonały wybór, w końcu bez rozmowy niczego się nie dowiemy. Jednocześnie jest to główny pomysł założycieli Fundacji Movember na szerzenie trendu. Jeśli dostrzeżesz zmianę i o nią zapytasz, dowiesz się o akcji, a dzięki wiedzy możesz się w nią włączyć.
Zapuszczanie wąsów, ma więc nie tylko wprowadzić je ponownie do modowego kanonu, ale również budzić ciekawość, a w dalszej, idealnej perspektywie również świadomość. Zmiany w obrębie twarzy zwykle łatwo zauważyć i zwrócić na nie uwagę. To sprawia, że więcej osób dowie się o akcji. Natomiast im więcej ludzi o niej wie, tym więcej będzie chętnych do włączenia się w nią poprzez różnorodne akcje. Co jednak jeśli nie możesz zapuścić wąsa? Czy Twój udział jest niemożliwy?
Ruch w służbie męskiego zdrowia
Nie można zapominać, że Movember to nie tylko promowanie profilaktyki i leczenia nowotworów męskich narządów intymnych. To także szeroko zakrojona akcja na rzecz zdrowia psychicznego i przeciwdziałania samobójstwom wśród mężczyz. Według szacunków fundacji na świecie co godzinę odbiera sobie życie 60 mężczyzn. Liczby są zatrważające. Jednocześnie gro stereotypów i powielanych błędów wychowawczych sprawia, że zapominamy, że każdy człowiek, niezależnie od płci, potrzebuje dbać o swoją głowę i może, a nawet powinien, szukać pomocy jeśli czuje, że coś jest nie tak. Stąd pomysł na dodatkowe uświadamianie poprzez sport, bo sport jest męski, prawda?
Każdy uczestnik może włączyć się do akcji „Make a move”, która polega na przejściu lub przebiegnięciu 60 km. Wszystko w Twoim tempie, tak jak najbardziej Ci odpowiada. Ważne, abyś rejestrował_a swój ruch, a wyniki przekazywał_a poprzez specjalnie stworzoną aplikację. W ten sposób cała społeczność będzie mogła obserwować postępy i dopingować, a także dokonywać wpłat.
Movember łączy
Oprócz strony i profili na social mediach Fundacja Movember zdecydowała się również na stworzenie własnej appki. Ma ona łączyć uczestników i ułatwiać zbieranie funduszy. Po zalogowaniu można wybrać akcje, w których chce się wziąć udział, docelową wartość zbiórki, a także uzupełnić profil. Dodatkowo użytkownicy mają możliwość dołączania do wirtualnych wyzwań skupiających większe rzesze ludzi. Tam mogą nie tylko walczyć o osiągnięcie wyznaczonego celu, rywalizować między sobą, ale także zdobycie dodatkowych nagród. Co więcej, aplikacja pozwala na łatwe udostępnianie informacji, osiągnięć i samego konta, co dodatkowo zwiększa widzialność działań. Poprzez masowe udostępnienia i dzielenie się linkiem do aplikacji zwiększa się grono zaangażowanych osób i tym samym liczba potencjalnych wpłat.
Oczywiście indywidualni Mo Brothers i Sisters są niezwykle istotni i tworzą główną siłę napędową akcji Movember, jednak bez dużych współprac nie mogłaby się ona rozwijać na taką skalę. Dzięki różnorodnym firmom włączającym się w promocję męskiego zdrowia Fundacja zdobywa nie tylko fundusze, ale też rozgłos. W roku 2022 takimi partnerami zostali Lamborghini, MasterCard, Pringles czy Duluth Trading Company. Każda z firm wspiera akcję na swój własny sposób, jednocześnie docierając do swoich użytkowników i konsumentów.
Zmień twarz męskiego zdrowia
Movember to nie tylko działania wirtualne, ale również lokalne. Na stronie fundacji znaleźć można pomysły i przewodniki na temat tego jak we własnym gronie promować idee dbania o męskie zdrowie. W końcu nie tylko internetem i postami człowiek żyje. Akcja „Host a Mo-ment” będzie idealna dla każdego, kto czuje się swobodnie i jest szczęśliwy, spędzając czas z ludźmi. Można to robić wirtualnie i na żywo: organizować eventy, imprezy czy spotkania. Wszystko tak jak czujesz i lubisz, jednocześnie dzieląc się wiedzą na tematy związane z wąsopadem.
Movember to bowiem ponad 1250 różnorodnych projektów i wydarzeń, które odbyły i odbywają się pod jego szyldem na całym świecie. To również ponad 20 krajów i ponad 6 milionów zaangażowanych osób. Jednocześnie prócz popularyzacji akcja skupia się również na współpracy z badaczami i aktywnym rozprzestrzenianiu najnowszych wyników badań, a także wprowadzaniu innowacji. Fundacja stworzyła również szczegółowy plan działań mających przekuć wiedzę w działanie. Wśród celów tak zwanej Strategii Tłumaczenia Wiedzy znalazło się między innymi stworzenie wspólnej przestrzeni do dalszego rozwoju wiedzy i badań.
Movember z nowymi wyzwaniami
Pierwszym i podstawowym założeniem Movember było zwiększanie świadomości oraz walka z nowotworami prostaty i jąder. Szybko jednak okazało się, że nie jest to jedyny niedoceniany problem męskiego zdrowia. Kolejnymi elementami stało się uświadamianie w temacie zdrowia psychicznego, a także zapobieganie samobójstwom.
Jednocześnie rokrocznie Fundacja stara się analizować aktualne problemy i odpowiednio na nie reagować. Do swoich akcji starają się włączać przedsiębiorstwa z różnorodnych branż, a także ciekawe osoby publiczne. Dodatkowo nie zamykają się na wpływ social mediów i promują swoją akcję we wszystkich kanałach, angażując użytkowników i za ich pośrednictwem rozpowszechniając akcję Movember. Tym samym idee mogą trafić do jak największego grona osób i zwiększać popularność samej fundacji oraz promowanych przez nią wartości.
Zapraszamy również do zapoznania się z historią i początkami akcji Movember tutaj oraz śledzenia aktualności: https://meteor.amu.edu.pl/aktualnosci/