Teoria Wielkiego Serialu — 15.11.2017
Prowadzi: Rafał Król
Realizuje: Ania Bielec
Zafascynowany latami 20. ubiegłego wieku postanowiłem, chociaż na chwilę przenieść Was w całkowicie inny klimat i całkowicie inne miejsca, niż to zwykle robiłem. Chciałbym Wam zaproponować produkcje, które nie zostały stworzone przez Amerykanów czy Brytyjczyków. Nie myślcie, że tylko oni zajmują się tego typu produkcjami, ponieważ coraz częściej takie państwa jak Norwegia czy Hiszpania tworzą naprawdę dobre seriale. W tym wydaniu TWS również będziecie mogli usłyszeć, że to kobiety będą rządzić na ekranie, bo to one będą głównymi bohaterkami obydwu produkcji. Pierwszym serialem będzie hiszpańskojęzyczny i stworzony przez Hiszpanów serial Las chicas del cable, który na język polski został przetłumaczony jako po prostu Telefonistki. Jak możecie się domyślać, wszystko będzie krążyć wokół tematu telefonii, która w latach 20 XX w. w Hiszpanii, a dokładniej w Madrycie, była najbardziej rozwinięta w porównaniu do innych państw europejskich. Jednak nie tylko telefonami i pracą człowiek żyje. Poznamy także losy wielu kobiet, które postanowiły wziąć życie w swoje ręce i zawalczyć o lepsze traktowanie i więcej praw. Drugą produkcją będą Zagadki kryminalne panny Fisher, które pokażą, jak w latach 20. wyglądało Melbourne i Australia. Razem z tytułową bohaterką przypłyniemy do rodzinnego miasta, w którym króluje zbrodnia i występek. Panna Fisher postanowi zrobić z tym porządek, założy własne biuro detektywistyczne i przy pomocy kilku osób będzie zbierać dowody i rozwiązywać kolejne zagadki. Przy okazji będzie świetnie wyglądać i popijać szampana jak na wielką damę przystało.
Premiera pierwszego sezonu Las chicas del cable odbyła się 28 kwietnia 2017 roku na platformie Netflix. Pilotażowy odcinek nosił tytuł Los sueños.
W 1928 roku kobiety były tylko ozdobami, bez opinii i szans. Mogły tylko marzyć o niezależności. Były tylko matkami, gosposiami. Nie miały marzeń czy perspektyw. Żeby spełnić marzenia musiały wyjeżdżać uciekać, a szukały przede wszystkim wolności, bez względu na konsekwencje. Marzenia spełniają Ci, którzy o nie walczą.
Takimi słowami rozpoczyna się produkcja stworzona przez: Ramóna Camposa, Teresę Fernández-Valdés i Gemę R. Neira — trio poznało się o wiele wcześniej na planie takich produkcji jak: Grand Hotel, Velvet. Dzięki wykorzystaniu prawdziwych informacji o firmie telekomunikacyjnej, znajdującej się w latach 20. w Madrycie oraz wpleceniu pomiędzy fakty historyczne fabuły dramatycznej dało naprawdę interesujący efekt. Od razu chciałbym zaznaczyć, bo pewnie większość z Was pomyślała po usłyszeniu, że serial jest hiszpańskojęzyczny, że to kolejna hiszpańska opera mydlana. I prawda, wiele takich elementów czy zwrotów akcji zostało wykorzystanych, jednak widać, że twórcy nie tworzyli serialu jedynie dla hiszpańskiego widza. Widać, że starali się jak najlepiej ukazać hiszpańską kulturę i zwyczaje, które panowały w tamtych czasach. Dzięki czemu uzyskaliśmy naprawdę dobry obraz, który nas nie nudzi, a więcej. Carlos Sedes został reżyserem pilotażowego odcinka i co ciekawe on także pracował przy tworzeniu Grand Hotel i Velvet, zatem jest to kolejna osoba, która się ze wszystkimi znała. To przeniosło się na efekt produkcji, gdyż widać, że zarówno scenarzyści, jak i reżyser mieli takie samo wyobrażenie Telefonistek. W głównych rolach wystąpili: Blanca Suárez (jako Lidia Aguilar), Martiño Rivas (jako Carlos), Yon González (jako Francisco) i Maggie Civantos (jako Ángeles).
Zagadki kryminalne panny Fisher miały premierę 24 lutego 2012 roku, a tytuł pilota to Kokainowy blues. Twórczyniami produkcji są dwie scenarzystki: Deb Cox oraz Fiona Eagger. Obie panie postanowiły zekranizować serię książek Kerry Greenwood. Tak powstały Zagadki kryminalne panny Fisher, które doczekały się aż 3 sezonów i krążą plotki, że 4 sezonu nie będzie, ale możliwe, że powstanie film podsumowujący wszystkie kryminalne zagadki. Jak dobrze wiecie, bardzo często scenarzyści sięgają po książki, by przenieść je na ekrany telewizorów. Jednak nie tak łatwo dopasować fabułę książki, by dobrze się ją oglądało, dlatego uważam, że te panie dobrze się spisały. Bardzo staranie odwzorowały główne wątki i strasznie mocny nacisk kładły, by w każdym momencie można było się poczuć jak w latach 20. Reżyserem pilotażowego odcinka był Tony Tilse, australijski reżyser, który także dołożył wiele pracy, by tchnąć życie w historię. Główną bohaterką jest Phryne Fisher – silna i niezależna kobieta, która w tamtych czasach nie boi się wychodzić sama, czy łamać przyjęte zasady. Pannę Fisher zagrała Essie Davis australijska aktorka, która zagrała także w takich filmach jak: Babadook, Dziewczyna z perłą czy Assasins Creed. W pozostałych rolach: Nathan Page (jako detektyw Jack Robinson), Ashleigh Cummings (jako Dorohty Dot Williams).
Odsłuch: