Informacje z Polski
Orlen to już nie tylko paliwo
PKN Orlen ogłosił w poniedziałek kupno wydawnictwa prasowo-internetowego Polska Press Grupa, należące do niemieckiej Verlagsgruppe Passau. Nie podano ani ceny, ani terminu sfinalizowania transakcji. Według nieoficjalnych informacji zapłaci ok. 120 mln zł. Polska Press wydaje ponad 170 tytułów (ponad 20 dzienników regionalnych i prawie 150 tygodników lokalnych) oraz szereg serwisów internetowych.
Zdaniem prezesa Orlenu, Daniela Obajtka zakup grupy Polska Press pozwoli lokować w mediach produkty zarówno dla klientów Orlenu (4 mln członków programu lojalnościowego), jak i przejętej niedawno Grupy Energa (3 mln klientów). W komunikacie prasowym Orlen podał, że uzupełnienie portfolio mediowego o podmiot zarządzający prasą drukowaną i mediami cyfrowymi, stworzy możliwość kompleksowej i konkurencyjnej oferty w obszarze reklamy.
Natomiast komentatorzy podkreślają polityczne tło sprawy. Zakup Polska Press przez państwową firmę to realizacja zapowiadanej repolonizacji mediów.
Informacje z UAM
Zielony UAM
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu otrzymał najlepszy wynik wśród polskich szkół wyższych w Polsce. Z 6625 punktami zajął 222. w zestawieniu World University Ranking „GreenMetric”. W sumie zarejestrowano 912 uczelni z całego świata.
Ranking obejmuje aktywności związane ze zrównoważonym rozwojem, w tym zużycie energii elektrycznej, poziom zazielenia uczelni oraz sprawy transportu, gospodarowania odpadami czy zużycia wody. Pod lupę brane są także działania badawcze i edukacyjne powiązane ze zmianą klimatu. Dąży się do uzyskania wizerunku uniwersytetu jako tego, który reaguje na sprawy zrównoważonego rozwoju i radzi sobie z nimi za pomocą polityk i komunikacji.
Na 6625 punkty Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu składały się:
- 1100 pkt za infrastrukturę;
- 950 pkt za wykorzystanie energii oraz uwagę poświęconą zmianie klimatu;
- 1650 pkt za działalność związaną z przetwarzaniem odpadów;
- 625 pkt za aktywności związane ze zmniejszeniem zużycia wody;
- 975 pkt za politykę transportową sprzyjającą środowisku;
- 1325 pkt za edukację.
Na pierwszym miejscu uplasował się uniwersytet z Holandii (Wageningen University & Research), a na dwóch kolejnych uczelnie z Wielkiej Brytanii (University of Oxford, Nottingham University). Za UAM wśród polskich uczelni znalazły się: Politechnika Gdańska (231 miejsce), Politechnika Krakowska (724), Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej (840) oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (850).
Więcej informacji znajdziecie TUTAJ.
Epikurejskie forum za nami
Właśnie zakończyło się pierwsze doroczne forum zorganizowane przez Konsorcjum EPICUR. Trwało ono od środy w języku angielskim i w pełnej formie online. Gospodarzem został Instytut Technologiczny w Karlsruhe (KIT). Zgromadziło studentów, nauczycieli, badaczy, pracowników administracyjnych i profesjonalistów wokół szerokiego zakresu działań poświęconych tematom przedsiębiorczości zrównoważonego rozwoju.
EPICUR, czyli European Partnership for an Innovative Campus Unifying Regions ma status uniwersytetu europejskiego. Od czerwca 2019 r. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu należy do jego konsorcjum. Poza tym w skład wchodzą także: Uniwersytet Strasburski (Francja), Uniwersytet w Amsterdamie (Holandia), Uniwersytet Albrechta-Ludwika we Fryburgu (Niemcy), Instytut Technologii w Karlsruhe (Niemcy), Uniwersytet Górnej Alzacji (Francja), Uniwersytet Przyrodniczy w Wiedniu (Austria), Uniwersytet Arystotelesa w Salonikach (Grecja).
Jak możemy przeczytać na stronie: Uniwersytety Europejskie to ponadnarodowe sojusze instytucji szkolnictwa wyższego w całej UE, które podzielają długoterminową strategię i promują europejskie wartości i tożsamości. Idea ich utworzenia ma na celu znaczne zwiększenie mobilności studentów i pracowników oraz wspieranie jakości, integracji i konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższego.
Informacje z Poznania
Innowacyjna Klara
Studenci z Politechniki Poznańskiej skonstruowali dwuosobowy samochód solarny. Klara, bo tak nazwali auto, miała swoją premierę 6 grudnia w mediach społecznościowych. 35-osobowy zespół studentów z koła naukowego PUT Solar Dynamics pracował nad projektem od kilku lat, a przez dwa ostatnie prowadził intensywniejsze prace.
Auto jest napędzane dwoma silnikami o sumie mocy nominalnej 4kW i szczytowej 10kW, które pozwalają na rozpędzenie samochodu do około 110km/h. Naładowany w pełni umożliwia przejechanie nawet 700 km.
Klarę ładuje się tak jak każdy samochód elektryczny. O wyjątkowości tej konstrukcji świadczą elastyczne moduły fotowoltaiczne, pokrywające 5 m2 karoserii. Dostarczają one moc o wartości maksymalnie 1 kW, co stanowi 1/4 zapotrzebowania silników. Pozwala to wydłużyć osiągany dystans na jednym ładowaniu. A cała konstrukcja waży jedynie 750 kg. Dużym atutem Klary jest też koszt eksploatacji. Jak podają autorzy projektu, pokonanie dystansu 100 km to wydatek maksymalnie 2 zł.
Obecnie zespół przygotowuje się do udziału w World Solar Challenge 2021 w klasie „Cruiser”. Zawody odbędą się w Australii w październiku. Trasa, jaką mają do pokonania uczestnicy, to ok. 3 tys. kilometrów. Biegnie ona z Darwin, na północy kraju, do Adelaide, na południu. Co dwa lata w wydarzeniu biorą udział ekipy z ponad 30 krajów z całego świata. Przyszłoroczne zawody będą już 16. odsłoną tego prestiżowego wyścigu. Start PUT Solar Dynamics wspierać będzie m.in. Miasto Poznań.
PKS wybawione?
We wtorek poznańscy radni zgodzili się na utworzenie związku powiatowo-gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Dzięki niemu zapewniony będzie transport zbiorowy między powiatami i gminami województwa wielkopolskiego. Zostaną zagwarantowane połączenia, pozwalające na sprawną komunikację ich mieszkańców.
Do „Wielkopolskiego Transportu Regionalnego” ma przystąpić 23 gmin. Sam związek powstanie do kwietnia następnego roku, a zacznie działać w lipcu. Będzie miał własną osobowość prawną, a Miasto przekaże mu nieodpłatnie akcje spółki PKS Poznań S.A. Koszty transportu będą pokrywane przez wszystkich uczestników, proporcjonalnie do tego, jak często i jak długo będą jeździć autobusy na terenie każdej z gmin.
Jak podaje poznan.pl już w marcu 2019 r. prezydent Jaśkowiak poinformował starostów, burmistrzów i wójtów, że lokalny PKS notuje bardzo złe wyniki finansowe. Pod uwagę brano nawet jego likwidację, ponieważ Miasta Poznań nie było stać na finansowanie przewozów autobusowych dla okolicznych gmin i powiatów, które w ogóle nie miały udziału w kosztach.
Nagranie serwisu jest dostępne na Naszym fanpage na Meteor News.