Remonty w Poznaniu to pestka? Jak dojechać na uczelnię

Kiedy po raz pierwszy podano komunikat o pracach torowych na trasie PST, wszyscy wiedzieliśmy, że najgorsze dopiero przed nami. Nikt z nas chyba nie spodziewał się, że zamknięte zostaną niemal wszystkie trasy tramwajowe w centrum miasta. Remonty w Poznaniu dają w kość, aktualnie ruch tramwajowy nie odbywa się nie tylko na pestce, ale również ul. Św. Marcin, oraz okolicami Teatru Wielkiego i Okrąglaka. Jak zatem dojechać na nasz kampus czy wydział? Postaram się to uporządkować.

Jakie trasy tramwajowe są zamknięte?

schemat tras tramwajowych obowiązujący od 1 października 2022 roku,
KLIKNIJ TUTAJ ABY POWIĘKSZYĆ
źródło: ztm.poznan.pl

1 sierpnia rozpoczął się remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Od tego dnia wstrzymany został ruch tramwajowy na odcinku Osiedle Sobieskiego — Dworzec Zachodni (przystanek na dolnym odcinku trasy). Remonty w Poznaniu dotknęły także trasy w centrum. 1 września natomiast zamknięto trasę tramwajową u zbiegu ulic Fredry i Mielżyńskiego. Przystanek Fredry jest wyłączony z użytkowania.

Ponadto, od 1 września zdemontowano specjalny rozjazd nakładkowy przy ul. Wrocławskiej, tramwaje poruszają się jedynie do ulicy Podgórnej i Strzeleckiej (przystanki Wrocławska i Plac Wiosny Ludów), natomiast dalej na specjalnym rozjeździe manewrują bez pasażerów na wysokości al. Marcinkowskiego. Przystanki Plac Wolności i Św. Marcin również zostały czasowo zlikwidowane.

Remonty w Poznaniu niejedynym utrudnieniem

Zmiany dotknęły także komunikację autobusową. Z uwagi na niedobory kadrowe poznańskiego przewoźnika zmniejszono częstotliwość kursowania istotnych linii autobusowych w godzinach szczytu. Linie autobusowe numer: 163, 164, 168, 169, 171, 174, 182, 190, 191 oraz 193 kursują tylko co 15 minut (zamiast co 12 minut, jak to było w zwyczaju w okresie rozkładu zasadniczego). Dodatkowo we wszystkie noce, poza nocami z pt./sob. oraz sob./ndz. linie autobusowe nocne kursują co 60 minut (zamiast co 30 minut). Jedynie w noce weekendowe ich częstotliwość pozostaje bez zmian.

Komunikacyjny chaos i linia T12

autobus obsługujący linię T12
źródło: fakt.pl

Odpowiedzią na zawieszenie komunikacji tramwajowej w kierunku kampusu UAM jest linia autobusowa T12. Kursuje ona na odcinku Osiedle Sobieskiego — Żniwna. Z uwagi na braki kadrowe nie została ona wydłużona do Mostu Teatralnego. Na przystanku Żniwna w kierunku centrum autobus zatrzymuje się w tym samym miejscu, gdzie linie tramwajowe; istnieje więc przesiadka na tramwaj linii numer: 3, 10, 12 lub 15. Autobusy kursują co średnio 4 minuty. Jednakże, w momencie kiedy studenci powrócą na UAM, kursów ma być więcej.

Pamiętajmy jednak, że choć największe natężenie pasażerów na tej trasie odbywa się w kierunku przeciwnym niż w tym, w którym zmierzają studenci, to autobusy mogą być wypełnione po brzegi (należy przypomnieć, że długość jednego autobusu to 18 metrów, natomiast tramwaju aż 32 metry, a kursów autobusowych na godzinę będzie mniej niż kursów tramwajowych w analogicznym przedziale czasowym).

Remonty w Poznaniu, jak dojechać na kampus z południa miasta?

Wierni pasażerowie 14-stki ułatwiającej podróżowanie z Górczyna PKM na Osiedle Sobieskiego mogą poczuć się zawiedzeni. Choć sama „14” została skierowana z Łazarza do pętli Piątkowska, to dojazd na kampus UAM zapewni za to linia tramwajowa nr. 3 kursująca w kierunku Błażeja. Dojeżdża ona do wspomnianego powyżej przystanku Żniwna, skąd można łatwo przedostać się na autobus T12. Z pętli Dębiec PKM kursuje natomiast „10” , która również kończy swój bieg na Błażeja i jedzie przez Żniwną.

A jak z zachodu?

Do niedawna podróż na UAM ułatwiała linia tramwajowa nr 15, kursująca z Budziszyńskiej na Osiedle Sobieskiego. Dziś, kursuje ona z Junikowa, do Połabskiej. Pętla Połabska znajduje się na Winogradach, dzięki temu sama „15”  również dojeżdża do Żniwnej. Alternatywą dla „15”  są kursy linii autobusowej nr. 193. Z przystanków Węgorka lub Stadion Miejski będzie można się dostać bezpośrednio do pętli Osiedle Sobieskiego.

Dojazd z centrum wymaga cierpliwości…

Remonty w Poznaniu najbardziej utrudniły poruszanie się po centrum. Dzięki staraniom mieszkańców, od 1 października swoją trasę zmieni linia tramwajowa nr 12. Kursować będzie z pętli Starołęka PKM przez m.in. Rondo Rataje, Półwiejską, Poznań Główny, Rondo Kaponiera i Żniwną do pętli Połabska. Alternatywą dla „12”  są autobusy linii nr 174 i 190. Od 1 sierpnia „190”  kursuje do Ronda Rataje. Obie linie dojeżdżają bezpośrednio na Osiedle Sobieskiego, ale pokonują one dodatkowe trasy ulicami, na których potrafią stać po kilka minut w korkach, dzięki czemu stają mniej korzystnymi zamiennikami.

Należy również pamiętać o zawieszeniu bardzo popularnej w środowisku studenckim linii tramwajowej nr 16. Nie jest ona również zastępowana w żaden sposób. Z Franowa do Kórnickiej można dotrzeć jedynie linią tramwajową nr 18. Również Rondo Śródka jest słabo skomunikowane z Winogradami. Alternatywą dojazdu ze Śródki jest autobus linii nr 185 kursujący bezpośrednio, okrężną drogą na Osiedle Sobieskiego, lub podróż liniami nr 178/183 i przesiadka na linię T12 na przystanku Aleje Solidarności.

Rozkopane Fredry

źródło: ztm.poznan.pl

Tak, jak wcześniej wspominano, tramwaje nie kursują również trasami w ścisłym centrum miasta. W wyniku tego, od 3 października między przystankami Rondo Śródka, a Plac Ratajskiego kursować będzie linia wahadłowa nr 98 (aktualnie dojeżdża ona do przystanku Plac Wielkopolski). Od Ronda Śródka nie kursują specjalne autobusy za tramwaj. W ramach tego linia autobusowa nr 163 zamiast dojeżdżać do pętli Garbary PKM dojeżdża do dworca na Rondzie Śródka. Studenci Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM mogą korzystać z niej na przystankach Zamek lub Urząd Wojewódzki (w kierunku Ronda Śródka).

Zmiany w dotarciu na Szamarzewskiego

Prace torowe w okolicy Okrąglaka wymusiły zawieszenie linii tramwajowej 17. Do 1 października zastępuje ją linia tramwajowa nr 4. Natomiast w nowym miesiącu dojazd z centrum w kierunku Ogrodów zapewnia jedynie linia tramwajowa nr 18. Dodatkowym jej wzmocnieniem, jest kursująca z okolic dworca dwójka.

Zmiany na ulicy Grunwaldzkiej

Studenci Collegium Heliodori Święcicki mogą poczuć się zdezorientowani brakiem trzeciej linii tramwajowej, która kursowałaby ulicą Grunwaldzką. Od 1 października podwojona zostanie częstotliwość szóstki. „6”  kursować będzie w godzinach szczytu co 5 minut, a w dni robocze po godzinie 19 i w weekendy co 10 minut. Co drugi kurs będzie skrócony do pętli Budziszyńska.

Utrudnienia na Politechnikę

Remonty w Poznaniu utrudniają życie nie tylko studentom UAM, ale również Politechniki Poznańskiej. Od 1 września do przystanku Politechnika dojeżdża jedynie linia tramwajowa nr 13. Trzynastka z uwagi na prace na ul. Św. Marcin kursuje tylko do przystanku Wrocławska, gdzie wykonuje manewr nawracania. Na wniosek pasażerów jej kursy zostaną podwojone w godzinach szczytu oraz w soboty. Jedyne połączenie z dworca na Politechnikę zapewniają linie tramwajowe nr 5, 6 oraz 18, które kursują do przystanku Kórnicka.

Podsumowanie

symbol zmiany trasy umieszczony na tablicy kierunkowej w postaci wygiętej strzałki
symbol zmiany trasy umieszczony na tablicy kierunkowej
źródło: epoznan.pl

W październiku pozostaną zawieszone linie tramwajowe numer: 4, 8 oraz 16. Linie tramwajowe numer: 3, 5, 9, 12, 13, 14, 15 oraz 17 kursują zmienionymi trasami. Ich zmiany sygnalizowane są odpowiednimi symbolami wygiętej strzałki. Częściej pojadą natomiast szóstka i trzynastka. Alternatywny dojazd na kampus UAM stanowią linie numer: 3, 10, 12 oraz 15, do przystanku Żniwna, a dalej linia autobusowa T12.

Zmiany dotknęły także linie autobusowe. Te najbardziej istotne kursować będą co 15 minut, zamiast co 12 minut. Dodatkowo komunikacja nocna została okrojona.

Dotarcie na uczelnię w nowym roku akademickim będzie nie lada wyzwaniem. Mam jednak nadzieję, że dzięki temu artykułowi odnajdziecie się, a poruszanie się po mieście stanie się choć trochę łatwiejsze.

Po więcej ciekawych tekstów ze świata newsów zapraszamy tutaj –>  https://meteor.amu.edu.pl/programy/smm/