VII edycja Festiwalu Teatrów Studenckich START 2021

Teatry Studenckie działają od wielu lat. Zrzeszają ludzi kochających sztukę i scenę. Zajmują się tym z potrzeby serca, dla samego siebie, non profit. Festiwal Teatrów Studenckich START działa już od lat 70. XX wieku. Jest to pomysł, który „uzupełnia luki i braki stałego miejsca prezentacji twórczości studenckiej”.

VII edycja- wydarzenie online

Pandemia zmusiła organizatorów do działalności online. Festiwal START odbywał się od 01 do 05 czerwca 2021 roku. Przez pięć dni mogliśmy oglądać wyjątkowe spektakle, które zakwalifikowały się do tegorocznej edycji. Zazwyczaj napływa około 50 zgłoszeń grup teatralnych z całej Polski. Z nich dokonuje się wyboru, gdzie do kolejnego etapu przechodzi 10 najciekawszych zespołów.  Przedsięwzięcie obfitowało w różne dodatkowe wydarzenia okołofestiwalowe. Między innymi były to warsztaty z Szymonem Warszawskim „O ciele i oddechu w pracy aktora”, panel dyskusyjny, stand-up oraz koncerty. Całość okrasiła gala finałowa, która odbyła się 05 czerwca w barze BARdzo bardzo (dostępna także w formie transmisji na żywo z wydarzenia).

źródło: festiwalstart.pl

Główne gwiazdy festiwalu

Myślę, że warto pokrótce przedstawić wyróżnioną dziesiątkę teatrów, które brały udział w tegorocznym festiwalu START oraz ich spektakle.

Studenckie Koło Teatralne StuKoT z Uniwersytetu w Białymstoku, ze spektaklem „Smaki Podlasia”, reżyseria Mariola Wojtkiewicz. Spektakl osadzony w sferze ludowej i folkowej. Pojawiają się w nim najczęstsze motywy pieśni i przyśpiewek ludowych: zaloty, umizgi i zawody miłosne.  Zaprezentowano obrzędy związane z nocą świętojańską. Sztuka podejmuje także problem wyboru małżonka (w dawniejszych czasach na Podlasiu zgoda rodziców na ślub była niezbędna. Dziś jest to indywidualny i swobodny wybór).

Teatr Off-Road z Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego oraz ASP w Katowicach, ze spektaklem „Bez jaj”, reżyseria Małgorzata Baryła, Martyna Samiec. Widowisko ukazuje świat kobiecości, który nie jest lekki. Spektakl inspirowany  powieścią Sylwii Kubryńskiej „Kobieta dość doskonała”.

Teatr Politechniki Warszawskiej, ze spektaklem „Złudzenia”, reżyseria Kalina Rzeźnik. Widowisko to historia małżeństwa. Z pozoru wydaje się, że żyją spokojnie i stabilnie, ale na świat wychodzą ich problemy. Wzajemne pretensje, żal i niedopowiedzenia. Dzięki wsparciu tajemniczego przyjaciela małżeństwo wyruszy w podróż, poznając swoje wnętrza.

Teatr GRANDA UAM z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, ze słuchowiskiem „Fatal Error”, reżyseria Kuba Kapral. Historia oparta jest na osobistych przeżyciach reżysera oraz aktorów spowodowanych lockdownem. Aktorzy podczas tworzenia słuchowiska nie spotkali się ani razu face to face przez panującą pandemię. Wszystkie próby oraz nagrania odbyły się online. Każdy korzystał ze swojego domowego sprzętu, by nadać prawdy i realizmu sztuce. Warto dodać, że projekt został zrealizowany na podstawie autorskiego scenariusza teatru GRANDA UAM.

Teatr Studencki Cezar Z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, ze spektaklem „Katarynka”. Spektakl zachęca do refleksji nad relacjami międzyludzkimi. Nakłania do wejrzenia w głąb siebie, bo to od nas zależy, jak te relacje będą wyglądać. Tak często patrzymy na innych, a widowisko skłania do spojrzenia na siebie.

Teatr Albo albo z Warszawy, ze spektaklem „Samotnicy”. Tematem przedstawienia jest samotność spowodowana pandemią. Daje odpowiedzi na pytania: czy warto wierzyć, szukać nadziei i lepszego jutra? Spektakl inspirowany jest powieścią Eugena Ionesco pod tytułem „Samotnik”, która była jego duchowym testamentem.

Standby Studio z Uniwersytetu Gdańskiego, ze spektaklem „Time new romace”, reżyseria  Jan Orszulak. Akcja dramatu rozgrywa się „we współczesnej nietolerancyjnej i biednej krainie- Polsce”. Ludzie są odizolowani od rzeczywistości, a młodzi zaczynają się komunikować jedynie przez Internet. W przedstawieniu opisana jest pełna perypetii relacja dwojga osób w świecie online.

Martyna Strychalska z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ze spektaklem „Więcej grzechów nie pamiętam”, reżyseria Daniel Stachuła. Monodram opowiada o ciężkich relacjach córki i matki. W sztuce przewijają się też wątki: śmierci czy konfliktu pokoleń. Spektakl powstał na motywach powieści Vedrany Rudan „Oby cię matka urodziła”.

TeART z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, ze spektaklem „Outsider”, opieka artystyczna maŻka Wojciechowska. Performans teatralny porusza wątek rozdarcia między świadomością a cielesnością. Sztuce towarzyszą fragmenty tekstów literackich. Działający reprezentują samych siebie.

Teatr Inaczej z Uniwersytetu Warszawskiego, ze spektaklem „Zobaczymy”, reżyseria Adrian Luzar. Opowieść o poszukiwaniu sensu, który przybiera wiele różnych form. Nakłania do zatrzymania się nad sensem tychże różnorakich form i przemyśleniem ich. Prowokuje do indywidualnego podejścia.

Jak widać, tematyka spektakli jest bardzo obszerna. Każdy z nich porusza inną historię i wpływa na różne emocje człowieka, ale który z nich okazał się najlepszy?

źródło: festiwalstart.pl

Królowie Gali Finałowej

5 czerwca, kilka minut po godzinie 20:00 wszystko stało się jasne i poznaliśmy zwycięzców. Przyznano dwie nagrody. Pierwsza, czyli „Bilet w ciemno” powędrowała do Teatru Albo albo, za spektakl „Samotnicy”! Nagroda została przyznana przez organizatorów festiwalu i daje przepustkę do jego kolejnej edycji. Teatr z Warszawy na pewno na nim zagości po raz kolejny.

Czas na wisienkę na torcie. Najważniejsza nagroda festiwalu START, czyli Grand Prix przyznawane przez jury w składzie: Paweł Budziński, Ilona Kucińska-Boberek oraz Mateusz Trzmiel. Wyróżnienie to przyznawane jest tylko wtedy, gdy przynajmniej dwoje z trzech osób w jury wskaże ten sam spektakl – w tym roku wszystkie trzy osoby oceniające wskazały ten sam występ, mianowicie… Teatr Inaczej ze spektaklem „Zobaczymy”! Warto wspomnieć, że to druga wygrana tego zespołu na festiwalu START.

Zwycięzcom i pozostałym teatrom bardzo gratuluję. Znalezienie się wśród dziesiątki najlepszych teatrów studenckich to ogromne wyróżnienie. Życzę mnóstwo weny twórczej oraz samych sukcesów.

Wszystkie spektakle są dostępne na stronie festiwalstart.pl

KINGA WIŚNIEWSKA