Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Co czeka poznańskich studentów w nowym roku akademickim?

Remonty, przebudowy, zamknięte ulice

Sezon wakacyjny, jak zawsze przynosi wiele zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej miast akademickich. Ten rok jest wyjątkowy z wielu względów. Od marca uniwersytety działają zupełnie inaczej. Większość zajęć odbywa się online, a połączenia typowe dla studentów zostały zawieszone lub ograniczone. To wpłynęło również na remonty, które tradycyjnie swój kulminacyjny moment miały mieć w wakacje, jednak tym razem mogły zacząć się wcześniej.

Połabska, Piątkowska i Wilczak

Pętla Wilczak, fot. https://www.poznan.pl

Każdy kto został w Poznaniu mimo zajęć online, a mieszkał na trasie linii tramwajowych 3,4, 9,10 i 11 spotkał się w okresie wakacyjnym z komunikacją zastępczą. Tramwaje nie dojeżdżały na powyższe pętle ze względu na remonty torowisk, poprawę bezpieczeństwa przejazdu i przygotowanie linii do intensywniejszego wykorzystywania w przyszłości. W przypadku linii na pętlę Połabska i Wilczak ma to strategiczne znaczenie ze względu na fakt, że przed budową II etapu linii tramwajowej na Naramowice to tą trasą pojadą tramwaje w tym kierunku. Trzeba nadmienić, że już teraz z trasy tej korzystają studenci mieszkający na Winogradach, Osiedlu pod Lipami, Szeląga czy osiedla Na Murawie i Czarnej Roli. Na pętli Piątkowska, która przecina swoim torem między innymi Bonin oraz Sołacz, gdzie mieszkania wynajmują najczęściej studenci Uniwersytetu Przyrodniczego, również toczyły się prace remontowe, które zakończono jeszcze przed nowym rokiem akademickim.

Remont torowiska na ulicy Dąbrowskiego

Przez cały Wrzesień będą trwać prace remontowe na ulicy Dąbrowskiego, ale pętla Ogrody będzie czynna. Zostanie wymienione torowisko i nawierzchnia od ul. Prusa do ul. Kraszewskiego. Trasy linii tramwajowych zostaną zmienione i do końca września nie dojedziemy nimi do rynku Jeżyckiego. Linia nr 2 zostanie zawieszona, a na liniach nr 17 i 18 zmienią się trasy – pojadą przez ulice Przybyszewskiego i Grunwaldzką czyli w prawo na węźle Żeromskiego. Zostanie uruchomiona zastępcza linia autobusowa „za tramwaj” T2, na trasie z Ogrodów do Dworca Głównego PKP. Wszystko powinno wrócić do normy od początku października.

Remont Ronda Rataje

Niestety od sierpnia aż do 2022 roku będzie trwał remont jednego z najważniejszych punktów komunikacyjnych miasta Poznania, czyli Ronda Rataje. Już wcześniej trwały prace przygotowawcze, które poprzez wymianę nawierzchni na ulicach dojazdowych pozwolą na takie kierowanie ruchem, że w każdym momencie remontu będzie ono przejezdne dla ruchu w każdym kierunku. Inaczej może być z tramwajami, które obecnie nie kursują między ulicą Kórnicką a rondem. W czasie prowadzenia prac organizacja ruchu będzie zmieniana wielokrotnie. Trzeba się liczyć z utrudnieniami. Portal transport-publiczny.pl informuje, że każdego dnia z trasy korzysta ponad 1100 tramwajów, 1000 autobusów i blisko 100 tys. samochodów.

Idzie nowe!

1 września została otwarta nowa pętla tramwajowa w mieście. Pętla Unii Lubelskiej połączy prawą część Starołęki z istniejącym torowiskiem tramwajowym na rondzie Żegrze. Skróci to dojście z okolicznych osiedli do przystanku tramwajowego o blisko 800 metrów. Teren ten jest przygotowywany przed przyszłą zabudową. Ma w tym miejscu powstać nowe osiedle, które nie podzieli losu Naramowic i od początku zapewni mieszkańcom dobry dojazd do centrum i na poszczególne uczelnie. Pętla ta będzie również nowym węzłem przesiadkowym. Na razie pojadą tam tramwaje linii nr 5 z Górczyna oraz autobus linii 174 na Os. Sobieskiego. Docelowo w nowe miejsce pojedzie również linia nr 11.

Pętla Unii Lubelskiej, fot. https://poznan.nowinylokalne.pl

Prace trwają również na nowej trasie w kierunku Naramowic. Oznacza to problemy komunikacyjne w okolicach placu budowy, czyli na Szelągu, w okolicach ulicy Serbskiej, Umultowskiej, Słowiańskiej czy Naramowickiej. Już wiosną 2021 roku sytuacja nieco się poprawi, ponieważ zakończona zostanie trasa aż do ulicy Włodarskiej. Na całość poczekamy do 2022 roku. Należy wspomnieć, że w trzecim etapie budowy całej linii jest plan wydłużenia jej od ulicy Błażeja aż na Umultowo gdzie mieści się między innymi Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM.

Zmian będzie więcej

Poza wymienionymi remontami i przebudowami można spodziewać się wielu innych zmian w organizacji w komunikacji miejskiej. Planowana linia tramwajowa wzdłuż ulicy Ratajczaka, remont „Pestki”, trasa tramwajowa na Marcelin oraz tunel pod przejazdem kolejowym między Poznaniem a Plewiskami na ulicy Grunwaldzkiej to tylko nieliczne z nich. Mniejsze i większe zmiany poprawią komunikację nie tylko wewnątrz miasta, ale również połączą je sprawniej z całą aglomeracją, która jak wynika z badań rozrasta się na boki, co powoduje utrudnienia w dostaniu się na czas do pracy czy szkoły. Dobrym posunięciem było wybudowanie trzeciego pasa autostrady A2, ale to tylko wierzchołek problemów, z jakimi musi się zmierzyć Poznań. O nowych inwestycjach i utrudnieniach będziemy Was informować na bieżąco.