„Rozwój Sektorów Kreatywnych” dla gamedevu

Od 2017 roku firmy z branży kreatywnej mogą zostać beneficjentami programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ubiegłym roku kolejne studia gier i organizacje otrzymały środki na swoje przedsięwzięcia. Jakie projekty wtedy przeszły nabór i jak zostały realizowane?

Nabór wniosków do programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
źródło: gov.pl

Program „Rozwój Sektorów Kreatywnych” finansowany przez MKiDN, jak nazwa wskazuje, ma za zadanie wspierać szeroko pojętą branżę kreatywną. Priorytetem jednak, jak podkreśla Ministerstwo, są projekty skupiające się m.in. na sektorze muzyki, wzornictwa, nowych mediów i właśnie gier wideo. Wsparcie to nie było małe – w tamtym roku wynosiło w sumie 4.3 mln zł, a pojedyncze projekty mogły otrzymać do 300 tys. zł.

Wtedy zostało zgłoszonych w sumie 251 projektów, z czego 58 tych związanych z branżą gier. Ostatecznie pieniądze popłynęły do 48 projektów, w tym 13 projektów gier lub inicjatyw z nimi związanych. Nie tak dużo, jak w 2021 roku (680 wniosków, 67 wspartych inicjatyw, w tym 33 dotyczących gier), niemniej wśród nich były ważne i interesujące pomysły. Jednak pomysł to jedno, ale jak z ich realizacją? Przyjrzyjmy się, co wyszło z deklaracji beneficjentów programu MKiDN.

Prototypy gier

W wyścigu o dotację na swoje projekty gier rywalizowało wiele studiów, bo aż 35. Z nich wszystkich zwycięsko wyszły cztery: Crazy Goat Games, Star Drifters, BTC Studios oraz Played With Fire. Pierwsze z nich pracuje nad Chuck the Metalhead in Medieval Hell. Zapowiada się co najmniej ciekawie: grafika stylizowana na modłę Pentimenta, walki turowe i… muzyka metalowa? Choć brak póki co daty premiery, to już teraz na karcie steamowej możemy rzucić okiem, jak produkcja będzie wyglądała.

Gdy pierwszy raz zobaczyłem tytuł gry planowanej przez BTC Studios, wydawało mi się, że się przewidziałem. A jednak – studio, które dotychczas głównie zajmowało się produkcjami mobilnymi, chce stworzyć grę o poczynaniach Bolesława Chrobrego. Niestety oprócz szczątkowych informacji z pierwszego raportu firmy odnoście konspektu gry o pierwszym królu Polski, obecnie nie wiemy wiele więcej. Nie znaczy to, że produkcja stoi w miejscu – w lutym MKiDN zaakceptowało raport końcowy z realizacji rzeczonego projektu, a w marcu studio rozpoczęło współpracę z PrimeBit Games nad opracowaniem prototypu.

zorro1
Jedyną grą BTC Studios nie skierowaną na platformy mobilne jest Zorro The Chronicles, które przeszło bez echa. / źródło: btc-studios.com

O kolejnych dwóch projektach wiemy praktycznie tyle, że istnieją. Played With Fire, studio gier VR, ma w tym roku oficjalnie zapowiedzieć produkcję o kryptonimie „Gap” nawiązującą do komedii kryminalnych z lat 60.-80. Star Drifters także nie ogłosiło swojej gry oficjalnie. Z opisu projektu wiemy, że ma to być city builder o roboczym tytule „Zmartwychwstałe Miasta”. Co ciekawe, studio zdaje się mieć ostatnio pełne ręce roboty. Miesiąc temu wydało Lumencraft, trzy tygodnie wcześniej Scorchlands we wczesnym dostępie, nadal pracuje nad First Dwarf oraz chce wypuścić własne Brewpub Simulator jeszcze w tym roku.

Targi, konferencje, promocja

Oprócz prototypów gier w programie „Rozwój Sektorów Kreatywnych” środki otrzymały również inicjatywy nie bezpośrednio związane z ich tworzeniem. Są to choćby różnego rodzaju targi, konferencje czy promocja polskiej branży gier za granicą. W 2022 roku dotacje na takie cele otrzymały: Idea Ahead (wydawca PSX Extreme), Fundacja Indie Games Polska oraz Fundacja Vitruvio.

Idea Ahead, oprócz Festiwalu Gier Pixel Heaven (na który notabene nie otrzymali środków z RSK), organizuje coroczne wydarzenie dla firm gamedevowych oraz osób poszukujących na tym rynku pracy. Gamedev and Creative Careers Expo w zeszłym roku miało swoją piątą edycję i przyciągnęło wiele większych i mniejszych studiów. Były to między innymi 11 bit Studios, Brave Lamb Studio czy Far From Home. Dodatkowo GCCE uświetnił cykl konferencji oraz spotkań, a także rozdanie nagród Creative Employer Awards dla najatrakcyjniejszych pracodawców działających na polu gier wideo.

Indie Games Polska ma na koncie niezliczoną ilość inicjatyw czy to w kraju, czy za granicą. Gdy mówimy o krajowych inicjatywach wspartych z RSK, trzeba wspomnieć choćby o bezpłatnym doradztwie prawnym w obszarze branży gamedevowej. Zaś w kwestii promocji międzynarodowej mieliśmy polskie stoisko na PAX West w Seattle. Nie udało mi się natomiast znaleźć informacji o działaniach promocyjnych w Chinach, wpisanych obok tych amerykańskich w projekcie. Niemniej trzeba nadmienić, że w 2021 roku uruchomili swój profil na Weibo, nazywanym chińskim odpowiednikiem Twittera. Fundacja promuje na nim rodzime produkcje. Przypuszczalnie zatem część środków mogła być wykorzystana do funkcjonowania wspomnianego profilu.

Fundacja Vitruvio, podobnie jak Indie Games Polska, otrzymała dotacje na dwa projekty. Pierwszy z nich dotyczył Game Industry Conference, które fundacja współorganizuje. Są to odbywające się corocznie konferencje tuz branży gamedevowej, wiele spotkań biznesowych oraz strefy rekrutacyjne. Drugi cel Fundacji dotyczył innego wydarzenia – Gamescom. Są to jedne z największych targów gier wideo corocznie odbywających się w Kolonii. Dzięki wsparciu Fundacji, środkom z RSK oraz pomocy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości promowano łącznie 58 polskich produkcji.

Edukacja

W gronie beneficjentów programu znalazły się również firmy i organizacje działające w obszarze edukacji. Wśród nich było NextGenEducation, które pod marką Game Creators Academy prowadziło zdalne kursy dla osób, które chcą tworzyć gry lub od niedawna zajmują się nimi zawodowo. Był to przykładowo kurs pisania scenariuszy do gier. Dodatkowo firma przygotowała bezpłatną publikację skierowaną do uczniów szkół średnich. Zawarto w niej wskazówki, jak rozpocząć przygodę z gamedevem, jak przygotować swoje protfolio oraz jakich pracowników obecnie poszukują studia gier. Pracę rozesłano do stu szkół średnich.

Inną działką gier wideo zajęło się Stowarzyszenie Sportów Elektronicznych, a mianowicie esportem. 8 kwietnia 2022 roku odbył się 6. Ogólnopolski Kongresu Sportów Elektronicznych wsparty z programu MKiDN. Konferencję podzielono na dwie części: jedna była skierowana do uczniów, studentów oraz osób dopiero wchodzących do branży. Drugą część poświęcono aspektowi biznesowemu i administracyjnemu, na której między innymi prelekcję miały Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

 class="wp-image-2129793"
edycja Ogólnopolskiego Kongresu Sportów Elektronicznych / źródło: spidersweb.pl

Warszawska Szkoła Filmowa natomiast podjęła się zorganizowania game jamu pod nazwą Warsaw Game Jam PRO. Sam konkurs poprzedził cykl wykładów z nie byle jakimi prowadzącymi. Można było wtedy wysłuchać choćby weterana branży Macieja Miąsika czy wieloletniej menedżerki HR 11 bit studios Nikę Darowską. Zespoły rywalizowały ze sobą przez 36 godzin, zaś pula nagród wynosiła 90 tys. zł.

„Rozwój Sektorów Kreatywnych” rozwija kreatywnie sektor gier wideo

To, co się da zauważyć, to różnorodność projektów, które ostatecznie otrzymały dotację z programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”. Pojawiły się nie tylko propozycje na prototypy gier, ale także inicjatywy zagranicznej promocji rodzimej branży czy edukacji twórców gier. Cieszy mnie to, ponieważ o ile powstawanie ambitnych produkcji jest istotne, to zwiększanie kompetencji oraz promocja za granicami Polski są niezmiernie ważne. Zwłaszcza to drugie, zważywszy na ilość polskich gier sprzedawanych w innych krajach. Z raportu umieszczonego w drugiej edycji magazynu Polskigamedev.pl, wiemy, że 97 procent kopii znajduje nabywców poza naszymi granicami.

Cieszą także kwoty, jakie otrzymały firmy oraz organizacje. W ubiegłorocznej edycji programu dofinansowanie sięgało od 19 tys. zł. dla NextGenEducation do 150 tys. dla Fundacji Indie Games Polska. Co prawda z perspektywy na przykład kilkunastoosobowego studia takie pieniądze, oczywiście przydatne, nie zmieniają diametralnie jego sytuacji. Niemniej w kontekście projektów edukacyjnych czy organizacji targów pomagają zarówno zaistnieć Polsce na zagranicznych rynkach, jak i wzbogacać twórców o nowe kompetencje.

Co z tegoroczną edycją „Rozwoju Przemysłów Kreatywnych”?

Nabór do kolejnej odsłony programu kończy się 30 marca. Tym razem zajmuje się nim (jak i całym przedsięwzięciem) Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych utworzone w tamtym roku przez MKiDN. Zwiększone zostały środki z 4.3 mln zł. do 8 mln zł, zaś pojedyncze projekty mogą otrzymać nawet 400 tys. zł.

Po więcej artykułów i newsów ze świata gier odsyłamy tutaj –> meteor.exe