Po 9 miesiącach tramwaje ponownie wjadą na tory Pestki. Dziękuję mieszkańcom za cierpliwość i wyrozumiałość, a wykonawcy, firmie NDI za oddanie trasy ponad pół miesiąca wcześniej, niż to było planowane – mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
1 sierpnia 2022 poznaniacy przekonali się, jak bardzo potrzebny jest Poznański Szybki Tramwaj. Mieszkańcy Piątkowa, Winograd oraz innych rejonów Poznania, musieli przesiąść się do zastępczych autobusów. Wydłużyło to znacznie czas podróży, a dodatkowo rzadkie kursowanie pojazdów oraz zatłoczenie sprawiało pasażerom problemy z dojazdem.
Poznański kręgosłup komunikacyjny
W 1997 roku Poznański Szybki Tramwaj został oddany do użytku. Przez te 25 lat mieszkańcy Poznania mocno eksploatowali trasę PST. Remont był więc niezbędny z uwagi na bezpieczeństwo pasażerów. Newralgiczna lokalizacja Pestki sprawia, że to jedna z najważniejszych strategicznych linii komunikacyjnych w Poznaniu, zwłaszcza że podróżuje nią dziennie 80 tysięcy pasażerów, co stanowi niemal 30% wszystkich osób korzystających z tramwajów w Poznaniu.
W czwartek przy torowisku przystanku Alei Solidarności Jacek Jaśkowiak podał, że od 13 maja, swoją stałą trasą ruszy zmodernizowana Pestka, która dotychczas codziennie wykonywała 830 kursów.
„To była najtrudniejsza decyzja polityczna w całym okresie sprawowania przeze mnie urzędu […] Mieliśmy do wyboru albo 3-letni proces wymiany odcinków trasy, co kosztowałoby znacznie więcej, albo całkowite zamknięcie linii na niecałe 10 miesięcy” – tłumaczył Jaśkowiak.
7,5 km trasy za 55 mln zł
Wykonawcy prac remontowych podzielili je na 2 etapy. Od ul. Roosevelta do ul. Słowiańskiej modernizacją zajęła się firma POPR SA (na tym odcinku prace zakończyły się wcześniej, czyli 24 grudnia 2022 r.). Drugą część robotów torowych między Słowiańską a Szymanowskiego realizowało konsorcjum NDI Energy sp. z o.o. oraz NDI SA. Remont tego ostatniego odcinka uzyskał dotację z Polskiego Ładu o wysokości 25,5 mln zł.
Do prac na 7,5 km nawierzchni torowej wykorzystano 11 tysięcy podkładów tramwajowych, 800 ton szyn oraz 27 tys. ton tłucznia. Wysokość inwestycji wyniosła łącznie 55 mln zł.
Poznański Jeszcze Szybszy Tramwaj
13 maja na trasę Pestki wrócą 4 linie tramwajowe, które podczas godzin szczytu będą kursować co 10 minut. W przyszłym tygodniu zostanie podany szczegółowy rozkład jazdy. Przejazd z Mostu Teatralnego do pętli Sobieskiego skróci się z 13 do 11 minut. Tramwaje, dzięki przebudowie trasy, będą mogły osiągać prędkość 70 km/h – informował Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania.
Tekst przygotowała Emilia Piotrowska.
Po więcej ciekawych tekstów ze świata newsów zapraszamy tutaj –> https://meteor.amu.edu.pl/programy/smm/