Młodzi ludzie coraz częściej angażują się w kampanie społeczne w celu poprawy życia swojego oraz przyszłych pokoleń. Jedną z takich idei jest kampania #Ztodziała. Na czym ona polega? Przeczytaj krótki wywiad, aby się tego dowiedzieć.
Skąd pomysł na realizację kampanii „Organizacje społeczne. To działa”?
Jesienią 2018 r. przeprowadziliśmy badania fokusowe, z których wynikało, że wiedza o tzw. trzecim sektorze w Polsce jest naprawdę niewielka, bazująca na stereotypach. Dlatego kilkadziesiąt organizacji społecznych połączyło siły, aby pokazać, co robią i jak to wpływa na życie każdego i każdej z nas.
Efektem ich współpracy jest właśnie ogólnopolska kampania „Organizacje społeczne. To działa” mająca na celu dotarcie do szerokiego grona odbiorców z przekazem w jakiej skali i różnorodności obszarów działają organizacje społeczne. Każdego roku ze wsparcia ponad 100 tysięcy organizacji społecznych działających w Polsce korzystają miliony osób: dzieci, młodzież, dorośli i seniorzy. Poniżej jest ukazany spot wizerunkowy naszej akcji oraz szereg innych krótkich filmów poświęconych konkretnym organizacjom. Proszę zwrócić uwagę, że chociaż koordynujemy kampanię z Warszawy, to większość materiałów filmowych przedstawia inicjatywy lokalne. Pragniemy bowiem przede wszystkim promować to, co dzieje się na mniejszą skalę, ale z nie mniejszym sercem.
Przez ponad trzy lata udało nam się zrealizować wiele wydarzeń online i offline poświęconych pracy trzeciego sektora. Cieszy nas niezmiernie, że efektem naszych działań jest m.in. spopularyzowanie sformułowania „organizacje społeczne”, które jest najbliższe istoty aktywności fundacji i stowarzyszeń oraz innych podejmowanych inicjatyw — właśnie — społecznych. W roku 2022 startujemy z nową odsłoną kampanii pod hasłem #ZtoDziala.
Do kogo skierowane jest #ZtoDziala, kto może wziąć w nim udział?
Adresatami działań kampanii w 2022 r. jest generacja Z, czyli młodzi ludzie urodzeni w połowie lat 90. i na początku XXI wieku. To pokolenie, które czuje uzasadniony niepokój w związku z przyszłością, ale jednocześnie wierzy, że jest tym, które może zmienić świat. I tak się dzieje! Zetki działają, np. na rzecz klimatu, praw zwierząt, równości. Grupą docelową projektu są więc młodzi aspirujący aktywiści w wieku 16-25.
Jak będzie przebiegała realizacja kampanii? Czego uczestnicy mogą się spodziewać?
W ramach #ZtoDziała będziemy przedstawiać konkretne pomysły, które młodzi aktywiści i aktywistki z sukcesem zrealizowali, zachęcając innych młodych do podobnych działań w swoich społecznościach. Udowodnimy, że do dużych zmian można dojść małymi krokami. Givebox na szkolnym korytarzu, sąsiedzki ogródek warzywny, mapa lokalnych miejsc zero-waste to tylko kilka przykładów, które szczegółowo, krok po kroku opiszemy, pokażemy, opowiemy, a towarzyszyć nam będą inspirujący działacze i działaczki z pokolenia Z.
Wśród tematów, które w ciągu roku będziemy rozpracowywać, są między innymi klimat, zero-waste, równość, edukacja. Każdy z nich chcemy pokazać w formie wydarzeń online zachęcających do realizacji małych projektów przez grupy rówieśnicze w dowolnym miejscu w Polsce. Każdy z tematów będziemy szczegółowo opisywać i pokazywać w social mediach, z udziałem doświadczonych aktywistów oraz młodych, zainteresowanych przeprowadzeniem własnego projektu. #Ztodziala zainaugurowaliśmy 27.02 wydarzeniem online o tematyce zero-waste, z wątkiem odpowiedzialnej mody, dzielenia, dawania rzeczom drugiego życia itd., z konkretnymi przykładami działań.
Od stycznia do maja aktywiści i aktywistki z Pokolenia Z będą inspirować i podpowiadać konkretne przykłady działań. Osoby te wezmą udział w tematycznych wydarzeniach online lub rozmowie podcastowej. Od wiosny do jesieni młodzi będą realizować wybrane projekty, dokumentując je, a na koniec roku przedstawimy je w formie poradnika- zestawu wskazówek i doświadczeń z realizacji tych projektów, do szerokiej dystrybucji.
Czy pandemiczna rzeczywistość utrudniała realizację kampanii?
Pandemia szczególnie utrudniała nam podejmowanie jakichkolwiek akcji poza siecią w 2020 r. A był to np. czas współpracy z magazynem Pismo, z którym realizowaliśmy cykl „Dobro wspólne”. Wiele organizacji zawiesiło wtedy swoje działania i ciężko było fotografować tej akcji. Dla społeczników nie ma jednak sytuacji bez wyjścia. Tutaj można zobaczyć efekty tej współpracy: https://magazynpismo.pl/obraz/dobro-wspolne/
W grudniu 2021 r. zrealizowaliśmy duży projekt „Od nas zależy Polska 2060”, którego punktem wyjścia były projekcje w przestrzeni miejskiej. Było to nie lada wyzwanie, gdyż mało kto wtedy wychodził z domu, ale się udało ☺
Miejmy nadzieję, że pandemiczne trudy to pieśń przeszłości i projekty realizowane w ramach #ZtoDziała dla nikogo nie będą się wiązały z walką z przeszkodami, ale będą wyśmienitą zabawą dającą ogromną satysfakcję.
W jaki sposób można zachęcić naszych odbiorców do wzięcia udziału w projekcie?
Bardzo gorąco zachęcamy do śledzenia nas w sieci. Przez cały rok będziemy podpowiadać, co konkretnie młodzi mogą zrobić w swojej okolicy, z grupą przyjaciół, rówieśników, sąsiadów. Nie trzeba mieć doświadczenia, to może być pierwszy projekt społeczny. Nie potrzeba też masy pieniędzy, czy żadnych niezwykłych umiejętności — potrzebna jest energia do działania. CTA zawsze działa najlepiej, jak wypowiada je wiarygodna postać, która zachęca, bo sama już przeprowadziła wiele aktywistycznych akcji. My do takich osób będziemy docierać i to im będziemy oddawać nasze kanały w celu budowania aktywistycznej narracji.
Apel do młodych: rozglądajcie się w Waszych środowiskach. Może kogoś takiego znacie. Podrzucajcie nam propozycje aktywnych młodych, których moglibyśmy zaprosić do współtworzenia konkretnych wydarzeń, jak i konkretnych tematów, które was interesują, a które wzbogacą #ZtoDziała. To jest WASZA akcja! Jeśli zdecydujecie się na realizację któregoś z pomysłów, będziemy was zachęcać do wrzucania zdjęć, filmów, postów z działań. A potem to wy staniecie się inspiracją dla innych — z waszych realizacji powstanie przewodnik dla innych. Wszystkie pomysły i pytania kierujcie na
Gdzie można śledzić Waszą działalność?
Poniżej garść przydatnych linków:
www.todziala.org; Facebook, Twitter, Instagram, Instagram #Ztodziała
Nowy profil na Instagramie @Ztodziala: https://instagram.com/ztodziala?utm_medium=copy_link,
Prowadzony przez kampanię podcast „Dobrze zrozumieć” dostępny jest m.in. na:
Spotify: https://spoti.fi/3kRBZfw
Apple podcasty: https://apple.co/3rweH06
Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z
Funduszy EOG