The Frankenstein Chronicles & Collateral – Teoria Wielkiego Serialu

Teoria Wielkiego Serialu – 14.03.2018

Prowadzi: Rafał Król
Realizuje: Paweł Grendysa


Europejskie stolice bywają naprawdę piękne. Wystarczy spojrzeć na Paryż, Pragę, Berlin czy Londyn. Każde z tych miast ma swój urok i swoje tajemnice. Jako że, nie miałem, póki co możliwości odwiedzenia Londynu, postanowiłem, że postaram się poznać to miasto poprzez pryzmat dwóch seriali. W tej audycji opowiem Wam o The Frankenstein Chronicles oraz Collareral. Obydwa przedstawiają stolicę Wielkiej Brytanii, jednak robią to z różnych perspektyw. Kroniki Franksensteina opowiadają o pierwszej połowie XIX wieku, natomiast druga produkcja skupia się na czasach obecnych.

Premiera The Frankenstein Chronicles odbyła  11 listopada 2015 w stacji ITV Encore. Tytuł odcinka pilotażowego brzmiał Świat bez boga i odnosił się do serii przestępstw, których dopuszczono się w mieście. Główny bohater, który jest inspektorem, podejrzewa, że ktoś próbuje pokonać śmierć i wskrzesić zmarłym poprzez łączenie różnych elementów ciał, by stworzyć nową istotę. Inspektora Johna Marlotta zagrał wspaniały Sean Bean, a na ekranie towarzyszyli mu: Maggie Cronin (jako Betsy), Richie Campbell (jako Nightingale) oraz Lucy Cray-Miller (jako Pani Evans).

Za stworzenie obrazu i reżyserię pierwszego sezonu odpowiadał Benjamin Ross, z pochodzenia Londyńczyk, który wcześniej stworzył takie produkcje jak: Obywatel Welles (z 1999 r.) czy Napoleon i Betsy. Benjamin wykreował cudowny świat, gdyż Londyn tamtych czasów jest bardzo tajemniczym miastem. Nie wyglądał tak jak teraz – modny, światowy, otwarty, idący naprzód. Kiedyś Londyn był miastem brudu, zniszczenia, grzechu i śmierci. Niezwykle interesujące jest to, że nie bano się tego przedstawić, w końcu tak wyglądała rzeczywistość, a gdy tylko dodamy do niej wątek kryminalny, a może nawet grozy, to okazuje się, że zyskujemy naprawdę dobrą produkcję. Wielu z Was może uznać, że tematyka Frankensteina może być już oklepana, bo kilka lat temu doktor pojawił się Penny Dreadfull, jednak ten serial był typowo fantastyczny. W wypadku Kronik Frankensteina mamy do czynienia z kryminałem, który stoi na granicy horroru i lubi nas przestraszyć. Jednak nie typowymi scenami grozy, bardziej próbuje podejść nas psychologicznie – wprowadza halucynacje głównego bohatera, sprawia że się zatracamy i nawet jako widzowie nie wiemy, co się dzieje na jawie, a co tylko w głowie bohatera.

Drugi serial, czyli Collateral, swoją premierę miał 12 lutego 2018 roku w BBC Two oraz Netflixie. W poprzedniej produkcji mieliśmy do czynienia z lekko fantastyczną fabułą, a w tym przypadku przeniesiemy się na współczesne ulice Londynu, gdzie policjantka będzie musiała się zmierzyć z siatką przestępców, którzy zajmują się przemytem narkotyków i szpiegostwem. Cała historia rozpoczyna się od morderstwa dostawcy pizzy. Początkowo banalna sprawa szybko zaczyna nabierać nieoczekiwanego tempa, przez co niebezpieczeństwo będzie grozić wszystkim. Główną bohaterką jest policjantka DI Kip Glaspie, w którą wcieliła się Carey Mulligan. Oprócz aktorki w serialu możecie zobaczyć również: Nicolę Walker (jako Jane Oliver), Jeany Spark (jako Sandrine Shaw), Johna Simma (jako  Davida Marsa) oraz Billie Piper (jako Karen).

Twórcą produkcji jest wspaniały scenarzysta David Hare, który stworzył scenariusze do takich filmów jak Lektor, Kłamstwo czy Godziny. W 1998 roku został wyróżniony brytyjskim tytułem książęcym za zasługi dla teatru. Twórca stworzył naprawdę interesujący obraz Londynu współczesnego, w którym cały czas coś się dzieje, miasto nigdy nie zwalnia. Widać, że chciano bardzo mocno zaznaczyć poprawność polityczną, przez co powstał w pewien sposób serial z tezą, którą chce się koniecznie udowodnić. Troszeczkę na siłę starano się wykreować współczesną rzeczywistość. Skupiono się na uchodźcach, związkach homoseksualnych w kościele, czy łamaniu prawa.