Najlepsi wydawcy i studia według strony Metacritic

Jak co roku redakcja serwisu Metacritic zamieszcza na swojej stronie ranking wydawców oraz studiów, których gry osiągnęły najlepsze wyniki na ich platformie. Na tegorocznej liście znalazło się ich w sumie 43, a jedno z miejsc zajmuje polski wydawca (choć niekoniecznie takie, którym warto się chwalić).

Od 2011 roku znana strona agregująca recenzje krytyków gier oraz graczy corocznie sporządza ranking najlepszych wydawców i studiów w oparciu o wspomniane recenzje. Zbierane są wtedy średnie ocen wydanych tytułów oraz dodatków, co następnie przekłada się na ogólną punktację w rankingu. Natomiast nie jest to jedyny czynnik, który wpływa na miejsce, jakie dana firma finalnie zajmie. Dlatego najpierw warto wyjaśnić, jakie produkcje oraz jakie firmy brano pod uwagę podczas tworzenia tego zestawienia.

Kto mógł pojawić się w rankingu serwisu Metacritic?

Pierwszym warunkiem było wydanie w ciągu poprzedniego roku przynajmniej pięciu pełnych gier lub dodatków (tj. nie wliczano w to portów na różne platformy). Każda z nich musiała również mieć przynajmniej cztery recenzje od profesjonalnych krytyków. Natomiast te pisane przez zwykłych użytkowników nie były brane pod uwagę ani do tej liczby, ani ogólnej średniej oceny danej produkcji. Uwzględniano produkcje, które ukazały się na wszystkich platformach i systemach oprócz iOS-a, mobilnego systemu firmy Apple.

Gdy już spełni się wspomniane warunki, podliczane są punkty. Ostateczny wynik zależał od czterech czynników:

1. Średnia ocen ze wszystkich gier i dodatków wydanych w 2022 roku na Metacritic (max 150 pkt., liczone jako średnia x 1.5)

2. Procent tytułów które zdobyły średnią na poziomie 75 lub wyższym (max 100 pkt., przykładowo 80% produkcji otrzymało wynik 75 lub wyższy = 80 pkt.)

3. Procent tytułów które zdobyły średnią na poziomie 49 lub niższym (max 100 pkt., przykładowo 20% produkcji otrzymało wynik 49 lub niższy = 80 pkt.)

3. Liczba „najlepszych” produkcji (średnia 90 lub wyższa przy minimum 7 recenzjach) – każda daje dodatkowe 5 punktów.

A zatem jak w tamtym roku poradzili sobie wydawcy oraz studia? I jakie polskie zajęło ostatnie miejsce? Wyniki prezentujemy w tabeli poniżej.

MiejsceNazwa studiaŚredni
wynik
Metascore
Punkty
w
rankingu
Wydane
pełne tytuły
lub dodatki
1.Sony Interactive Entertainment85.6338.410
2.Paradox Interactive81.8322.75
3.Activision Blizzard76.5304.85
4.Focus Entertainment
(z The Arcade Crew,
Blackmill, Deck13 i DotEmu)*
80.0304.513
5.Take-Two Interactive
(z 2K, Private Division i Rockstar)*
78.9304.012
6.Capcom78.6299.26
7.Sega (z Atlus)*79.3294.614
8.Annapurna Interactive79.2293.85
9.Humble Games76.8287.98
10.Devolver Digital78.3285.511
11.Red Art Games74.9282.45
12.Nintendo78.6280.416
13.Aksys Games 77.2275.85
14.Atari76.8275.28
15.WayForward73.8 273.15
16.Raw Fury75.1272.75
17.Electronic Arts74.9269.59
18.Digerati75.0 268.05
19.Plug In Digital
(z Dear Villagers)*
72.1262.87
20.Spike Chunsoft74.2261.35
21.505 Games74.0261.06
22.Marvelous / Xseed Games**73.7260.65
23.United Games Entertainment
(z ININ Games i Strictly Limited)*
74.0253.85
24.Bandai Namco72.5253.227
25.Thunderful
(z Headup & Rising Star)*
71.1252.812
26.Square Enix73.1251.625
27.tinyBuild71.1251.112
28.Team1772.4247.59
29.Arc System Works71.3244.55
30.SNK 72.6242.26
31.Microids69.9240.210
32.NIS America71.7238.612
33.Saber Interactive
(z Aspyr, Tuxedo Labs i
Zen Studios)*
70.8237.57
34.Plaion [dawne Koch Media]
(z Deep Silver, Milestone
Prime Matter i Ravenscourt)*
68.7237.416
35.Idea Factory69.2237.27
36.Maximum Games
(z Modus)
71.3234.35
37.THQ Nordic
(z HandyGames)*
69.0233.114
38.Ubisoft70.9232.610
39.PQube 69.9226.29
40.Nacon69.3219.89
41.No More Robots67.2213.35
42.Freedom Games68.1210.58
43.Ratalaika Games65.8198.7 6
44.Assemble Entertainment63.5195.25
45.PlayWay/Ultimate Games***58.4170.96
* doliczone zostały studia oraz wydawcy przejęci przez główną firmę
**Marvelous to japoński wydawca, a Xseed Games to amerykański odpowiednik
***no i tu mamy nasz polski akcent. Uwzględniono dwie firmy, ponieważ publikują gry naprzemiennie
pod swoimi markami, jednocześnie gdy PlayWay ma większość udziałów Ultimate Games

źródło: metacritic.com

Po więcej artykułów i newsów ze świata gier odsyłamy tutaj –> meteor.exe