Ikona francuskiego kina, wybitna aktorka, Przewodnicząca Europejskiej Akademii Filmowej, Honorowa Obywatelka miasta Częstochowy. To tylko niektóre określenia przybliżające postać Juliette Binoche. Polska premiera filmu „Bulion i inne namiętności”, najnowszej produkcji z udziałem Binoche (filmu, o którym więcej przeczytacie tutaj) jest doskonałą okazją, aby przybliżyć sobie biografię tej wyjątkowej postaci.
Początki
Juliette Binoche urodziła się 9 marca 1964 roku w Paryżu. Dorastała w tętniącym sztuką domu, jej matka była bowiem reżyserką teatralną, a ojciec – aktorem i rzeźbiarzem. Swoje pierwsze, krajowe debiuty osiągała ukończywszy już 20 lat.
Kariera międzynarodowa 60-letniej ikony rozpoczęła się od Nieznośnej lekkości bytu (reż. Philip Kaufman) w 1988 roku, następnie cztery lata później zagrała w filmie Skaza (reż. Louis Malle). Kolejny rok okazał się dla gwiazdy przełomowy, bowiem za pierwszoplanową rolę w filmie Trzy Kolory: Niebieski (reż. Krzysztof Kieślowski) otrzymała puchar Volpi dla najlepszej aktorki festiwalu w Wenecji. Nagroda ta ma wyraz symboliczny również dla Polski, bowiem film Kieślowskiego powstał we francusko-polsko-szwajcarskiej koprodukcji.
Statuetka z Wenecji to nie jedyne wyróżnienie, jakie Binoche miała okazję uzyskać. W 1997 roku wygrała ona Oscara, za drugoplanową rolę w filmie Angielski pacjent (reż. Anthony Minghella). Trzy lata później uzyskała natomiast nominację do tej zaszczytnej nagrody za rolę w intrygującej produkcji Czekolada (reż. Lasse Hallström). W 2010 roku otrzymała natomiast nagrodę podczas festiwalu w Cannes za udział w filmie Zapiski z Toskanii (reż. Abbas Kiarostami).
Polski akcent
Trzy Kolory: Niebieski to niejedyny polski film, w którym wystąpiła Binoche. Pojawiła się ona również w produkcji Małgorzaty Szumowskiej Sponsoring. Szumowska i Binoche są dobrymi znajomymi. Francuzka podczas wizyty w Krakowie w 2016 roku wyraźnie wsparła również odbywające się ówcześnie w Polsce czarne protesty, do których doszło po odrzuceniu przez polski Sejm projektów ustaw liberalizujących prawo aborcyjne.
Warto zaznaczyć, że jej matka, Monique Stalens urodziła w Częstochowie, a sama Juliette została honorową obywatelką tego miasta. Przed wojną jej pradziadek był Przewodniczącym częstochowskiej przędzalni Elanex. Binoche często wspominała swoją babcię (otrzymała po niej nawet swoje imię), którą darzyła ogromnym sentymentem. Dziadkowie aktorki po napaści Niemiec na Polskę w 1939 roku próbowali uciec z kraju, jednakże zostali oni schwytani i osadzeni w więzieniu, z którego udało im się wydostać.
Juliette Binoche – ikona
Odmawiała udziału w produkcjach komercyjnych, wolała kino tradycyjne, miłosne, ale też wcielała się w niebanalne kreacje aktorskie. Chciała uniknąć sławy i rozgłosu, co (raczej) jej się nie udało. Nazywana przez wielu dobrem narodowym Francji Binoche pojawiła się w takich filmach jak: Camille Claudel, 1915 (reż. Bruno Dumont), Wypisz, wymaluj…, miłość (reż. Fred Schepisi), Sils Maria (reż. Olivier Assayas) czy też w produkcji Ukryte (reż. Michael Haneke). Dzięki roli w Angielskim Pacjencie zdobyła Srebrnego Niedźwiedzia.
Europejska Akademia Filmowa
Gdy w marcu 2024 roku, z powodu filmowych obowiązków wybitna polska reżyserka Agnieszka Holland zrezygnowała z funkcji Przewodniczącej Europejskiej Akademii Filmowej, grono Akademii szybko zaproponowało kandydaturę na nową przewodniczącą. Była nią właśnie osoba Juliette Binoche. Przed Holland, która pełniła tę funkcję 4 lata, w latach 1996-2020 szefem Akademii był Wim Wenders.
Świadomość, że Juliette Binoche jest gotowa przejąć pałeczkę, utwierdza mnie w przekonaniu, że podjęłam swoją decyzję we właściwym momencie. Nie mogłam sobie wymarzyć lepszej następczyni, która tak mocno i pięknie reprezentuje kino europejskie. Pamiętam, jak rozmawiałam o Juliette z Krzysztofem Kieślowskim, gdy przygotowywał się on do zdjęć do filmu „Trzy kolory. Niebieski”. Sposób, w jaki zagrała ona główną bohaterkę, nadał filmowi Kieślowskiego duszę. To właśnie cecha wspaniałych aktorów i aktorek: nadają duszę historiom, które opowiadamy jako filmowcy.
fragment wywiadu z Agnieszką Holland, źródło: zwierciadlo.pl
Juliette Binoche – najnowsze produkcje
W bogatym filmowym portfolio aktorki nie sposób jest pominąć najnowszych produkcji z jej udziałem. Pierwszą z nich jest serial The New Look (reż. Todd A. Kessler). Jest to intrygująca historia, która ujawnia, w jaki sposób podczas II wojny światowej kreowały się najbardziej rozpoznawalne nazwiska ze świata mody, takie jak: Dior, Coco Chanel, Balmain i Balenciaga. Binoche wciela się tutaj w postać Coco Chanel.
Filmem, który stał się pretekstem do napisania przeze mnie tekstu o Juliette jest Bulion i inne namiętności. Francuzka wciela się w nim w postać Eugiene, kucharki współpracującej z wybitnym gastronomem Dodinem. Nie dość, że sam film jest subtelną ucztą dla zmysłów (a zwłaszcza zmysłu smaku, który trudno okiełznać na sali kinowej) to równie ciekawa jest historia jego powstania. Już jutro, 30 sierpnia odbędzie się polska premiera tego filmu. Również jutro na naszej stronie pojawi się recenzja, w której opowiem o wszystkich intrygujących i zachęcających widza aspektach tego kinowego smakowitego arcydzieła.
Po więcej ciekawych tekstów ze świata kultury zapraszamy tutaj – meteor.amu.edu.pl/programy/kultura