Informacje z Polski
Media bez wyboru
W minioną środę większość mediów prywatnych w Polsce przestały nadawać swoje programy. Przyczyną protestu jest propozycja rządowego projektu, który zakłada nałożenie tzw. podatku solidarnościowego na media prywatne z powodu pandemii COVID-19. Ciosem dla mediów jest też propozycja nałożenia podatku od emisji reklam. Pod listem otwartym do rządu podpisało się ponad 40 redakcji.
List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych
Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem COVID-19.
Jest to po prostu haracz uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.
Wprowadzenie go będzie oznaczać:
- osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
- ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
- pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
- faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 — 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.
Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.
Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.
Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię COVID-19.
Sygnatariusze listu:
Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
Agora S.A.
AMS S.A.
Bonnier Business
Burda Media Polska
Canal+
Dziennik Trybuna
Dziennik Wschodni
Edipresse Polska
Eleven Sports Network sp. z o.o.
Gazeta Radomszczańska
Green Content Sp. z o.o.
Gremi Media S.A.
Grupa Eurozet
Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.
Grupa RMF
Grupa ZPR
Helios S.A.
Infor Biznes
Kino Polska TV S.A.
Lemon Records sp. z o.o.
Marshal Academy
Music TV sp. z o.o.
Muzo.fm sp. z o.o.
naTemat.pl
Polityka
Polska Press Grupa
Ringier Axel Springer Polska
STAVKA Sp. z o.o.
Superstacja sp. z o.o.
Telewizja Polsat sp. z o.o.
Telewizja Puls Sp. z o.o.
TIME S.A.TV
Spektrum sp. z o.o.
TVN S.A.
Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
Tygodnik Powszechny
Wirtualna Polska
Wydawnictwo Bauer
Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
Wydawnictwo Magraf
Wydawnictwo Nowiny
Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze — Tygodnik Podhalański
Informacje z UAMu
Kolorowy Uniwersytet zimą
X edycja Kolorowego Uniwersytetu UAM inicjatywy przeznaczonej dla dzieci z Wielkopolski wciąż trwa.Inauguracja semestru zimowego odbyła się w formie online a najmłodsi mieli okazję uczestniczyć w zajęciach „Kolory w kosmosie” przygotowane przez Obserwatorium Astronomiczne oraz wirtualny spacer po UAM. W projekcie biorą udział grupy szkolne jak i studenci indywidualni, podzieleni na zróżnicowane poziomem grupy. Łącznie w X edycji Kolorowego Uniwersytetu studiuje 235 uczniów z Poznania i Wielkopolski. Tegoroczna formuła projektu została oparta wyłącznie o materiały filmowe, które realizowane są we współpracy z Uniwersyteckim Studiem Filmowym lub samodzielnie przez naukowców.
Dzień Darwina online
Wydział Biologii UAM w Poznaniu po raz kolejny organizuje obchody Dnia Darwina. Spotkanie online odbędzie w dniu dzisiejszym i jest otwarte dla każdego. W tegorocznej edycji dr Rafał Mostowy z Małopolskiego Centrum Biotechnologii Uniwersytetu Jagiellońskiego wytłumaczy, jak biologia ewolucyjna pomaga nam walczyć z zarazkami.
Dzień Darwina to międzynarodowe wydarzenie obchodzone dla uczczenia rocznicy urodzin twórcy teorii ewolucji – Karola Darwina (12.02.1809 – 19.04.1882) w celu upamiętnienia jego osiągnięć i popularyzacji nauk przyrodniczych.
Chętnych zapraszamy na spotkanie TUTAJ.
Informacje z Poznania
Kolejny etap programu Centrum
Niedługo rozpoczną się prace nad przebudową kolejnego odcinka ul. Św. Marcin pomiędzy ul. Ratajczaka i Al. Marcinkowskiego oraz fragmentem Al. Marcinkowskiego od ul. Św. Marcin do placu Wolności. Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisały umowę z wykonawcą tej inwestycji, którym będzie konsorcjum Tormel i Terlan. Prace rozpoczną się wiosną tego roku i potrwają kilkanaście miesięcy. Inwestycja finansowana jest w części z funduszy unijnych.
Poznańskie obiekty sportowe wracają do gry!
W dniu dzisiejszym działalność wznawia część obiektów, zarządzanych przez Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji. Poznaniacy będą mieli okazję wrócić do aktywności m.in na basenach i kortach tenisowych.
Korty tenisowe Oddziału Rataje będą dostępne dla sportowców, z limitem dla przebywających na korcie – 5 osób.
Boiska będą dostępne jedynie na zajęcia grupowe oraz zawody sportowe, bez udziału publiczności. Osoby trenujące indywidualnie mogą korzystać z boisk Oddziału Golęcin oraz Młodzieżowego Ośrodka Sportowego w momencie, kiedy nie odbywają się na nich treningi zorganizowane.
Hale sportowe będą otwarte tylko dla uczestniczących we współzawodnictwie sportowym prowadzonym przez odpowiedni polski związek sportowy lub uprawiającym sport w ramach ligi zawodowej.
Z Lodowiska Chwiałka podobnie mogą korzystać wyłącznie podmioty uczestniczące we współzawodnictwie sportowym prowadzonym przez odpowiedni polski związek sportowy lub uprawiające sport w ramach ligi zawodowej. Do 28 lutego 2021 nie będzie ślizgawek dla publiczności, kursów nauki jazdy i pozostałych zajęć.
Po więcej informacji zapraszamy na fanpage Meteor News.