Wraz z początkiem października studenci szturmem ruszyli na poznańską komunikacją miejską. Wielu z nich ma problem, aby odnaleźć się w remontowej rzeczywistości. ZTM Poznań totalnie tego (nie) rozumie, dlatego już od 17 października nastąpią kolejne zmiany w organizacji ruchu. Wówczas zamknięta zostanie trasa kórnicka. Co dokładnie się zmieni? Czy w Poznaniu jeszcze gdziekolwiek da się dotrzeć tramwajem?
Gdzie znajduje się trasa kórnicka?
Trasa kórnicka to odcinek linii tramwajowej między przystankami Kórnicka a Osiedle Lecha. Odcinek ten jest silnie wyeksploatowany, głównie przez dawniejsze wzmocnienia na linii nr 16. O ile pilności remontu nie należy podważać, to można się zastanawiać, czy remont nie mógł nastąpić szybciej. Jeszcze przed pandemią na tej trasie obowiązywały odcinkowe ograniczenia prędkości.
Jak pojadą tramwaje?
17 października trasa kórnicka zostanie zamknięta dla ruchu tramwajowego. Spowoduje to zmiany na liniach nr 5,17 i 18. Zgodnie z założeniami nowej organizacji układu komunikacyjnego piątka kursować będzie objazdem przez ul. Zamenhoffa (na odcinku Rondo Rataje — Rondo Starołęka). Z tego samego objazdu skorzysta osiemnastka. Na Franowo również będzie kursować tzw. dolnym tarasem Rataj, czyli ulicą Zamenhoffa. Linia tramwajowa nr 17 zostanie zawieszona. Decyzja przewoźnika o jej zawieszeniu może pogorszyć i tak już utrudnioną sytuację na Rondzie Śródka.
Kolejne kombinacje autobusowe
Autobusowa komunikacja za tramwaj również będzie pozostawiać wiele do życzenia. Niejednokrotnie słyszymy z ust MPK, że ograniczenia i cięcia mają zapewnić, że nasz autobus przyjedzie. Autobusy nadal wypadają z rozkładu, lub jeżdżą przepełnione, notując opóźnienia z powodu braku możliwości zamknięcia drzwi.
Pasażerowie powyższych linii tramwajowych będą mogli korzystać z autobusów linii nr 154 oraz nr 190. Linia autobusowa nr 154 kursować będzie z pętli Spławie wydłużoną trasą do dworca Rondo Rataje. Linia autobusowa nr 190 wydłużona zostanie natomiast do przystanku Bobrzańska. Obie linie kursować będą wzdłuż trasy kórnickiej; zatrzymają się one na przystankach Orle Gniazdo oraz Os. Tysiąclecia (przystanek na żądanie). Dodatkowo będą kursować przez Os. Jagiellońskie.
Inne alternatywy
Dojazd w okolice trasy kórnickiej umożliwiać będą dodatkowo linie autobusowe nr 162,181 oraz 196. Kursują one z dworca Rondo Rataje. Podróż ze Śródki w rejony Os. Lecha czy Franowa ułatwią autobusy linii nr 184. Potencjał skierowania dodatkowej linii autobusowej ulicą Baraniaka został zaprzepaszczony.
Dużym ułatwieniem może być także skierowanie dwóch linii autobusowych kursujących z Kórnika, do dworca Rataje. Linie autobusowe nr 511 i 512 nie będą kursować do pętli Franowo, ale właśnie na Rataje. Wiadomość ta może być szczególnie istotna dla studentów Politechniki Poznańskiej.
Przypomnienie istniejących zmian
Druga połowa roku przyniosła wiele nieprzyjemnych i uciążliwych zmian w komunikacji. Zamknięta jest trasa PST, ul. Fredry i Mielżyńskiego. Ponadto tramwaje nie kursują w centrum w okolicach al. Marcinkowskiego. Dodatkowo autobusy na wielu istotnych liniach kursują tylko co 15 minut. Szerzej o zmianach piszemy tutaj. Po jego lekturze należy jednak pamiętać, że linie tramwajowe nr 5,17 i 18, oraz autobusowe nr 154 i 190 będą kursować inaczej, niż wspomniano w tym artykule.
Trasa kórnicka to, zgodnie z zapowiedziami ostatni gwóźdź do trumny dla poznańskiego pasażera. Tramwaje wrócą na nią za rok. W najbliższym czasie ZTM Poznań nie planuje kolejnych ograniczeń ruchu. Trzymamy za słowo, bo w niektórych środkach transportu problematyczne jest już nawet trzymanie się za uchwyt w pojeździe.
Po więcej ciekawych tekstów ze świata newsów zapraszamy tutaj –> https://meteor.amu.edu.pl/programy/smm/