Vademecum rozgrywek żużlowych na sezon 2023

Dzień przed startem karuzeli transferowej władze polskich rozgrywek żużlowych opublikowały regulaminy na kolejny sezon. Można zauważyć w nim kilka ciekawych zmian.

żużel
Źródło: polskizuzel.pl

Publikowanie oficjalnego zestawienia regulaminów na kolejny rok stało się normą. Praktycznie co roku, na dzień przed otwarciem okienka transferowego, czyli 31 października władze polskiego żużla oficjalnie udostępniają go do wglądu. Tym razem również nie było niespodzianki. O części z wprowadzonych zmian mówiło się już wcześniej i teraz znalazły swoje oficjalne potwierdzenie. Niemniej jednak niektórych z nich w ogóle nie można było się spodziwać. Oto swoiste vademecum najważniejszych zmian w regulaminach.

Prekontrakty żużlowców

Zgodnie z wszystkimi doniesieniami, władze polskich rozgrywek żużlowych oficjalnie potwierdziły możliwość zawierania prekontraktów między klubami a zawodnikami. Co ciekawe, będzie można je parafować maksymalnie na sześć sezonów, jednak najważniejszy jest okres, w ciągu którego będzie można sporządzać te umowy. Wiadomo już, że oficjalnie będzie on obowiązywał od 15 czerwca do 31 października danego sezonu. Warto w tym miejscu odnotować, że taka umowa będzie dostępna do zawarcia dla zawodnika nie posiadającego ważnego kontraktu lub na nie wcześniej niż na 135 dni przed datą wygaśnięcia umowy.

Zerwanie takiego prekontraktu nie będzie korzystne dla zawodników, ponieważ w takich przypadkach przewidziano szczególnie odczuwalną karę. Grozi im bowiem możliwość zawieszenia na jazdę w naszym kraju na czas określony właśnie w prekontrakcie. Nie tylko nad samymi zawodnikami będzie krążyło widmo wspomnianej kary – kluby również muszą mieć się na baczności. Jeśli dany zespół rozmyśliłby się ze współpracy, wówczas musiałby wpłacić na rzecz zawodnika pół miliona złotych netto. I to za każdy sezon, którego dotyczyłaby umowa wstępna. 

Ogłoszenie porozumienia będzie możliwe wyłącznie po potwierdzeniu go przez właściwy podmiot zarządzający.

Powrót Rosjan do zmagań żużlowych

Polski Związek Motorowy zawarł nowy punkt w Regulaminie Przynależności Klubowej w Sporcie Żużlowym. W rozdziale drugim pt. Licencje sportowe Ż widnieje informacja, że w szczególnych okolicznościach PZM może ustalić indywidualne zasady wydania licencji Ż. Zapis ten dotyczy osób posiadających obywatelstwo polskie lub obywatelstwo państwa, którego federacja narodowa (FMN) została zawieszona albo wykluczona przez FIM, zarówno w całości, jak i w części praw.

W związku z tym Artiom Łaguta, Emil Sajfutdinow i Andriej Kudriaszow oficjalnie będą mogli w przyszłym sezonie uczestniczyć w rozgrywkach ligowych w Polsce.

ZZ-ka wyłącznie za najlepszego

Istotne zmiany pojawiły się również w regulaminach eWinner 1. Ligi Żużlowej oraz 2. Ligi Żużlowej. Od nadchodzącego sezonu kluby będą mogły stosować zastępstwo zawodnika już nie za trzech, a tylko za jednego żużlowca posiadającego pierwszą średnią indywidualną (SI). 

Ósmy zawodnik w 2. Lidze

Wraz ze startem sezonu 2023 w 2. Lidze Żużlowej, oprócz konieczności zakontraktowania zawodnika do 24. roku życia, kluby będą musiały posiadać również ósmego zawodnika. W tym przypadku mógłby to być zawodnik maksymalnie do 23. roku życia. Tym samym 2. Liga wcieli ten przepis, co w PGE Ekstralidze oraz eWinner 1. Lidze. 

Dwie zmiany w przypadku dotknięcia taśmy

W biegach numer 1-3 i 3-15, jeśli zawodnik z numerem startowym 1-5 lub 9-13 (senior) dotknął taśmy, w jego miejsce mógł być desygnowany junior. Jeśli młody zawodnik również wjechałby w taśmę, wówczas kolejna odsłona biegu byłaby rozgrywana w trzyosobowym składzie.

Tymczasem od nowego sezonu, jeżeli również ten zawodnik zostanie wykluczony za dotknięcie motocyklem taśmy maszyny startowej, do powtórki biegu może zostać zgłoszony drugi zawodnik rezerwy. Każde zastępstwo wspomniane powyżej jest traktowane jako rezerwa zwykła, niezależnie od rodzaju rezerwy zawodnika wykluczonego. 

Zmniejszony limit żużlowych lig zagranicznych

Powiększono również liczbę lig zagranicznych dla zawodników, którzy podpiszą kontrakty w Polsce. To niewątpliwie dobra informacja dla wszystkich żużlowców, którzy w przeszłości byli ograniczeni do wybierania między ligą brytyjską a szwedzką. Niektórzy z nich, tak jak Tai Woffinden, musieli rezygnować z jednej ligi, aby zawrzeć umowę w drugiej. Oprócz gwiazd światowego formatu, zmiana ta jest korzystna dla młodszych żużlowców, którzy ścigają się w U-24 Ekstralidze. Dobre wyniki Emila Breuma w zmaganiach zawodników do 24. roku życia zaowocowały kontraktem w głównej drużynie ZOOleszcz GKM-u Grudziądz. To z kolei zmusiło go do rezygnacji z jazdy w Szwecji lub Danii, ponieważ ekstraligowcy mogli występować wyłącznie w jednym zagranicznym klubie. 

***

Po więcej ciekawych tekstów ze świata sportu zapraszamy tutaj –> https://meteor.amu.edu.pl/programy/sport/