Projekt „Inwestuj w siebie”

Inwestować? Ale w co?

Depresja, brak motywacji oraz  wiedzy na temat samorozwoju, brak umiejętności i chęci do wyznaczania
i realizowania celów. Są to problemy współczesnej młodzieży. Niestety, badania ukazują, że dużej części osób w młodym wieku (do około 20 roku życia) brakuje motywacji do nauki, samokształcenia czy do dążenia do osiągnięcia swoich celów. Co więcej, badania przeprowadzone przez psychologów i studentów Dolnośląskiej Szkoły Wyższej ukazują, że aż 55% nastolatków przejawia objawy depresji. Mówiąc o tej chorobie, warto wspomnieć, że jest ona często przyczyną samobójstw
. W czasie pandemii COVID-19 liczba osób zmagających się z depresją znacznie wzrosła.

Według badań opublikowanych przez British Journal of Health Psychology wynika, że 30% nastolatków nie dokańcza celów.

Kolejnym aspektem opisywanego problemu jest to, że to grono często nie posiada wiedzy na tematy takie jak: odpowiednie gospodarowanie czasem, rozwiązywanie problemów, radzenie sobie ze stresem czy dbanie o swoje zdrowie psychiczne i pewność siebie. Poważnym problemem jest również duża liczba osób, które się nie rozwijają, nie inwestują w siebie oraz nie wiedzą, czym jest samorozwój i jak istotną rolę pełni on w naszym życiu.

Jak wyglądały początki projektu „Inwestuj w siebie”?

Autorzy projektu postanowili samodzielnie zweryfikować ten pogląd i wykonać badanie ankietowe. Na początku listopada w poznańskich szkołach ponadpodstawowych, gdzie odpowiedzi na pytania udzieliły osoby w wieku 15-23 lat. W ankiecie zawarli pytania dotyczące samorozwoju, motywacji oraz wyznaczania celów. Wyniki tej ankiety zszokowały samych organizatorów. Ukazały, że młodzież oceniła wyżej wymienione pytania na niskim poziomie wynoszącym niespełna 46% zadowolenia. Choć warto zaznaczyć, że jest to wynik uśredniony i zdarzały się jeszcze niższe wyniki.

Problemy te dostrzegło dwóch młodych uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych w Poznaniu- Aleksander Pomarkiewicz i Aleks Masełkowski. Opracowali oni autorski projekt „Inwestuj w siebie”, który swoimi działaniami obejmuje uczniów i studentów, zachęcając ich do podjęcia pracy nad sobą.

Autorzy projektu wraz z opiekunem wspomagającym

„Inwestuj w siebie” ma za zadanie przekazać wiedzę na temat samorozwoju oraz wskazówki i dawkę motywacji do działania. Dodatkowo zainspirować odbiorców do zadbania o zdrowie psychiczne. Beneficjentami inicjatywy są osoby w wieku 16-24 lat. Dzięki elektronicznym kanałom komunikacji autorzy szacują finalną liczbę odbiorców na ponad 700 000 osób w całej Polsce. Swój cel argumentują tym, że już we wczesnym etapie realizacji działań, według statystyk oglądalności mediów społecznościowych konta autorów, projekt dotarł do ponad 300 000 osób.

Jak będzie przebiegało przedsięwzięcie?

Projekt ten skupia się na wykorzystaniu najbardziej popularnych serwisów, takich jak Instagram, Facebook, Tiktok, Youtube, a nawet Spotify. Te platformy pozwalają przekazać w jak najprostszy sposób wartości projektu. Ważnym elementem projektu jest przeprowadzanie i publikowanie inspirujących wywiadów. W głównej mierze z osobami, które zajmują się rozwojem osobistym i mają w tej dziedzinie znaczne dokonania. Filmy z wywiadami znajdziecie na Youtube, a podcasty na Spotify. Będą one tworzone w taki sposób, aby można było słuchać ich w dowolnym miejscu i czasie.

W ramach projektu tworzone są oryginalne i wartościowe posty. Zamieszczone są w nich ćwiczenia z przydatną wiedzą. Można się z nich dowiedzieć, jak zarządzać swoim czasem, jak wyznaczać cele, jak radzić sobie z emocjami, a nawet jak zadbać o swój rozwój. W ramach zaplanowanych działań realizowane będą warsztaty. Podczas nich udział weźmie łącznie 14 klas szkół ponadpodstawowych z udziałem zaproszonych specjalistów z obszaru m.in. samorozwoju. Prelegentami warsztatów będą ponadto osoby z różnych dziedzin, które przekażą merytoryczną wiedzę beneficjentom. Udoskonalą także kompetencje miękkie  młodych ludzi i wspomogą ich w przyszłych decyzjach dotyczących pierwszych kroków na rynku pracy.

Autorzy chcą przekazać jak najwięcej  pożytecznej treści w jak najprostszy sposób. Korzystają z wielu merytorycznych źródeł i tworzą odpowiednie źródło wiedzy i ćwiczeń dla młodych. Pomijają stare rozwiązania, np. organizacja czasu (która w erze social mediów uległa dużej zmianie). Starają się pokazać, że aby mieć „dobrą pracę” nie trzeba iść wcale na studia. Pomijają także niepotrzebne elementy wyuczone na pamięć, zastępując je dopasowanymi do teraźniejszości treściami oraz łatwymi do zapamiętania wskazówkami.

Połączenie działań w mediach społecznościowych oraz warsztatów skierowanych do młodego pokolenia może przynieść kluczowe planowane efekty młodym, dlatego warto obserwować działania projektu „Inwestuj w siebie”.

Projekt „Inwestuj w siebie” jest również realizowany w ramach ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z Teorii”,
a znaleźć możecie go tutaj:

https://www.facebook.com/inwestujwsiebieteraz

https://www.instagram.com/inwestuj_w_siebie_/

Aleksander Pomarkiewicz

Po więcej ciekawych tekstów ze świata newsów zapraszamy tutaj –> https://meteor.amu.edu.pl/programy/smm/