źródło: polskieradio.pl
Marian Hemar – Mistrz nad Mistrzami
Impresariat 15.11.2018
Prowadzenie: Michalina Maciaszek
Grafika: Jakub Siedlecki
– Posiadł w wysokim stopniu rzadki kunszt pisania słów do muzyki – oceniał twórczość Hemara Wojciech Młynarski na antenie Polskiego Radia.
Marian Hemar był satyrykiem, dramaturgiem, tłumaczem poezji i autorem tekstów piosenek. Urodził się 117 lat temu, 6 kwietnia 1901 r. we Lwowie. Zmarł 11 lutego 1972 r. w Anglii.
Artysta napisał, opracował, przetłumaczył i sparafrazował do momentu wybuchu II wojny światowej ok. 3 000 piosenek, z których kilkaset stało się przebojami. Pisał właściwie o wszystkim: o fatalnej, dramatycznej miłości, życiu codziennym, nie uciekał od żartu czy satyrycznego komentarza. Dziś znawcy literatury porównują twórczość Hemara do dzieł Juliana Tuwima.
W 1925 r. Marian Hemar z rodzinnego Lwowa przeniósł się do Warszawy. Tam przez 6 lat wraz z Julianem Tuwimem był kierownikiem literackim kabaretu Qui Pro Quo. Wraz z rozwojem kabaretu i estrady w dwudziestoleciu międzywojennym, nastąpił również rozwój piosenki. Dzięki temu Hemar stał się najciekawszym tekściarzem tego okresu.
Był niewątpliwym mistrzem tzw. szlagwortów, czyli wyrazów lub zwrotów w piosence łatwych do zapamiętania, Czy Pani Marta jest warta grzechu, Chciałabym, ale się boję; Nikt, tylko Ty, Wspomnij mnie.
W roku 1934 swoje opinie i refleksje na temat piosenki wyłożył na łamach ,,Wiadomości Literackich”. Napisał, że kluczem do doskonałości utworu jest prostota codziennego języka, połączona z muzyką i wpadającym w ucho rytmem. Ponadto twierdził, że sukces piosenki nie ma nic wspólnego z jej doskonałością.