Jak robić szkołę i jaka jest jej przyszłość? Jest to pytanie, które Polacy zadają sobie coraz częściej od kilku lat. Głośniej w październiku, kiedy to obchodzimy Dzień Edukacji Narodowej. Tym bardziej teraz, gdy w Sejmie został podpisany projekt ustawy „Lex Czarnek 2.0”.
Na pytanie „Jak robić szkołę?” starają się odpowiedzieć artyści w swoim projekcie, o tym samym tytule. Można go zobaczyć od 5 listopada w Galerii Śluza w Poznaniu. Zapraszają do dialogu, uświadamiają jak złożonym procesem jest szkoła i jak wielu obszarów oraz zależności dotyczy. Artyści podczas przygotowywania wystawy rozmawiali z różnymi środowiskami. Ludźmi, którzy na co dzień w szkole są oraz tymi, którzy o niej piszą, aż po tych, którzy szkołę budują.
O CZYM JEST WYSTAWA?
Ekspozycja przedstawia kilka zagadnień dotyczących szkoły. Możemy dowiedzieć się o historii ogólnopolskiej oświaty oraz lokalnej — wielkopolskiej. Poruszono tematykę tego jak szkoła powinna być zaprojektowana, aby była miejscem zapewniającym jak najlepsze warunki do nauki dla uczniów i pracy dla nauczycieli. Artyści zwrócili uwagę na to jak kluczowy jest komfort psychiczny uczniów do tego, aby czerpali ze szkoły jak najwięcej wiedzy.
Zaznaczają, że powinno być w niej miejsce na różnorodność. Podkreślają, że ważne jest włączenie rzetelnej edukacji antydyskryminacyjnej, która uczy, jak rozpoznawać sytuacje i mechanizmy prowadzące do wykluczenia oraz jak im przeciwdziałać.
Artyści wskazują też problem relacji nauczycieli z państwem oraz zastanawiają się nad przyszłością polskiej szkoły.
Oprócz wielu merytorycznych treści, które widnieją na konstrukcji z białych kartonów, można zobaczyć m.in. prace Anny Grzymały „Deszcz Policjantów”, „Baśń o szkole” czy „Normy” Małgorzaty Gurowskiej.
Są również przygotowane miejsca, w których odwiedzający może współtworzyć to przedsięwzięcie. Rozplanować za pomocą klocków najlepsze, jego zdaniem, ułożenie klasy lekcyjnej czy wskazać na magnesach priorytety, na jakie powinna zwracać uwagę oświata.
WIECZÓR PRZED OTWARCIEM WYSTAWY „JAK ROBIĆ SZKOŁĘ?”
Wieczorem, w piątek 4 listopada, mimo protestów uczniów, rodziców, nauczycieli oraz wielu innych środowisk sprzeciwiających się ograniczeniom wolności edukacji, w Sejmie została uchwalona nowelizacja ustawy o prawie oświatowym. Tym samym projekt ten trafił do Senatu. Sprawiło to, że wystawa wśród odbiorców wywołała wiele emocji i stała się jeszcze istotniejsza. Projekt „Lex Czarnek 2.0” bowiem ma zwiększać kompetencje kuratorów, a także zmienić możliwości działania organizacji pozarządowych w szkołach i przedszkolach. Co za tym idzie może zwiększyć biurokrację, wydłużyć czas organizowania warsztatów i zajęć dla uczniów. Tym samym ograniczając dostęp dzieci i młodzieży do wspierających form edukacji, na które szkoła w ramach zajęć nie może sobie pozwolić.
Zmiany mają również dotyczyć rejonizacji edukacji domowej. Uczniowie korzystający z tej formy nauki mogliby korzystać wyłącznie z placówek na terenie województwa, w którym mieszkają lub sąsiednim.
TEMAT DLA KAŻDEGO, ZAWSZE
Podczas wernisażu sale były pełne ludzi, w różnym wieku. Od studentów, przez rodziny z dziećmi i seniorów. Podczas oglądania rozmawiali, wymieniali się opiniami, dyskutowali. O wystawie i swoich wrażeniach niektórzy mówią tak:
Cały czas mamy tu widmo Czarnka, ten projekt zwraca uwagę na rzeczy bardzo istotne. Nie tylko na sam program nauczania, który w niektórych aspektach ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Kartony robią swoje —to proste skojarzenie „We don’t need no education” (tłumaczone na język polski „My nie potrzebujemy żadnej edukacji”. Jest to nawiązanie do kultowej piosenki zespołu Pink Floyd „Another brick in the wall” oraz filmu „Ściana” z 1982 roku. )
Piosenka mówi o nieudolności szkoły, presji nauczycieli i wadliwego sytemu względem uczniów.
„Ta wystawa jest potrzebna, żeby podkreślić problem, że szkoła to nie jest po prostu budynek. Dzieci spędzają w niej lwią część czasu. Estetyka i funkcjonalność są istotne, ale także sposób uczenia różnych zachowań np. ekologicznych czy dbałości o formy – architekt, architekta. Ja jestem starszej daty, może mnie troszkę jeszcze dziwić ta dbałość, jednak myślę, że tak trzeba, dlatego też cenie to, że w tym projekcie konsekwentnie jest to stosowane. Tak samo powinno się uczyć tego dzieci w naszych szkołach.”
punktowali dalej odwiedzający
Wystawę „Jak robić szkołę” można zobaczyć w Galerii Śluza jeszcze do 12 marca 2023 roku. Natomiast po więcej ciekawych tekstów ze świata kultury zapraszamy tutaj – meteor.amu.edu.pl/programy/kultura